بهترین روش بسته بندی محصولات چیست‌؟

انواع روش‌های بسته بندی

زمانی که درباره بسته‌بندی محصولات مختلف مانند مواد غذایی، وسایل برقی و الکترونیکی، اشیا بزرگ و سایر لوازم، صحبت می‌کنیم، احتمالا از ضرورت آن نیز آگاه هستیم. اعمال بسته‌بندی بر محصولات مختلف، مزیت‌های ویژه‌ای از جمله محافظت از کالا، راحتی در جابه‌جایی، ایمنی در وسایل شکستنی، زیبایی در ظاهر و طراحی‌های خاص، دارد. اگر بسته‌بندی به کار رفته در یک محصول، متناسب با آن باشد، به خوبی می‌تواند توجه کاربران را نیز به خود جلب کند. 

به دلیل اهمیت بالای بسته‌بندی و همچنین وجود محصولات بسیار متنوع در بازار، روش‌های مختلفی نیز برای این کار، ارائه شده است. به عنوان مثال شاید شما بخواهید محصول خود را در یک جعبه کارتنی یا بسته‌بندی پلاستیکی عرضه کنید. ما در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی دقیق‌تر بسته‌بندی، روش‌های مختلف بسته‌بندی محصولات را عنوان کرده و هر یک را به طور ویژه‌ای بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

اهمیت بسته‌بندی در بازار کار

فرایند بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در مراحل تولید و عرضه محصولات وجود دارد. چرا که می‌تواند در عین سالم و دست‌نخورده نگه داشتن محصول، راهی مناسب برای ارتباط با مخاطبان هدف در یک کسب و کار باشد. همچنین، با گذشت زمان و آگاه‌تر شدن کاربران نسبت به محیط زیست، افراد به دنبال وسایلی هستند که آسیب کم‌تری به طبیعت وارد می‌کند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در طول سال‌های آینده تا 2027، نرخ رشد سالانه یا Compound annual growth rate استفاده از بسته‌بندی‌های به 3.94 درصد برسد.

بر اساس تحقیقات انجام شده و نتایج اعلام‌شده در Grand View Research، منطقه آسیا و استرالیا دارای بالاترین نرخ استفاده از بسته‌بندی‌های دارویی با نرخ رشد سالانه (CAGR) به مقدار 7.4 درصد در سال‌های 2020 تا 2027 هستند. علت این رشد به عواملی مانند افزایش جمعیت سالمندان در این منطقه، افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و سلامت و افزایش تقاضا برای دارو‌های ژنتیکی برمی‌گردد. همچنین طبق نظرسنجی Nielsen در سال 2020، 85 درصد افراد ساکن در این منطقه، حاضر به پرداخت مبلغ بیشتری برای بسته‌بندی‌های پایدار و دوستدار محیط‌زیست هستند که این مقدار در سطح جهان معادل 73 درصد است.

به دلیل افزایش این تقاضا، کسب و کارها در سراسر جهان به دنبال تولید و استفاده از بسته‌بندی‌هایی هستند که با گذر زمان تجزیه شده و به طبیعت باز می‌گردند. با این کار، علاوه بر تمایل بیشتر کاربران برای خرید محصولات مختلف، آلودگی‌های محیط زیست نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

اهمیت بسته‌بندی محصولات

بسته‌بندی، یکی از المان‌های بسیار مهم در بازاریابی و همچنین محافظت از محصولات است که با داشتن کارکردهای حیاتی دیگر، می‌تواند تاثیر زیادی در تجربه مصرف‌کننده‌ها داشته باشد. در این قسمت به بررسی دلایل اهمیت بسته‌بندی کالاها می‌پردازیم.

1. محافظت و ایمنی محصول

یکی از مهم‌ترین کارکردهای بسته‌بندی، محافظت از محموله‌های مختلف در هنگام جابه‌جایی و حمل‌ونقل است. این محافظت همچنین سالم بودن محصول در هنگام نگهداری در انبار، جلوگیری از ورود آلودگی و گرد و غبار و همچنین حفظ کیفیت کالا را تضمین می‌کند.

2. جذب کردن مشتری‌های بیشتر

بسته‌بندی، با به وجود آوردن تجربه عینی و لمسی ویژه برای کاربران، نقش بسیار مهمی را در برندسازی و بازاریابی محصول ایفا می‌کند. طراحی یک محصول می‌تواند با ظاهرهای خلاقانه و جلب توجه کاربران در هنگام خرید، روی تصمیم‌گیری آن‌ها نیز تاثیر داشته باشد. 

3. اطلاعات و ارتباطات

بسته‌بندی، می‌تواند به عنوان یک روش ارتباطی برای دادن اطلاعاتی مانند مواد یا تجهیزات تشکیل‌دهنده، مواد مغذی داخل محصول یا دستورالعمل استفاده نیز به کار رود. این اطلاعات به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند راحت‌تر تصمیم خود را برای تهیه یک وسیله بگیرند.

4. کارآمدی و راحتی استفاده

بسیاری از بسته‌بندی‌های به کار رفته برای محصولات، می‌توانند ویژگی‌های مختلفی از جمله زیپی بودن بسته‌بندی روش‌های باز خاص و بسته شدن را برای راحت‌تر شدن استفاده و کارآمد بودن آن، ارائه دهند. به کار رفتن این ویژگی‌ها در یک بسته‌بندی، باعث افزایش رضایت مشتری و در نتیجه اعتماد ایشان می‌شود.

5. پایداری زیست محیطی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، با گذر زمان، کاربران نسبت به محیط‌زیست و آسیب‌های واردشده به آن، آگاه‌تر می‌شوند. به همین دلیل افراد به استفاده از بسته‌بندی‌هایی که دوستدار محیط‌زیست بوده و پایدار هستند، اهمیت زیادی می‌دهند.

انواع روش‌های بسته‌بندی

در این قسمت ما به روشی ساده انواع روش‌های بسته‌بندی را عنوان کرده‌ایم تا در ادامه به بررسی آن‌ها بپردازیم.

  • بسته‌بندی ضدخوردگی
    • بازدارنده خوردگی فرار یا VCI
    • فویل آلومینیومی
    • روش‌های پوشش (روغن یا مایعات)
  • بسته‌بندی انعطاف‌پذیر
    • کارتن‌های راه‌دار
    • بطری‌ها و شیشه‌ها
    • بسته‌های پلاستیکی
    • فیلم استرچ
    • بسته‌بندی حرارتی
    • بسته‌بندی شیرینگ
    • کیف و کیسه
      • ساشه‌ها
      • بسته‌های استیک
      • بسته‌بندی بالشی
      • بسته‌های زیپی
  • بسته‌بندی دارویی
    • آمپول و سرنگ
    • ویال
    • بسته‌بندی بلیستر یا حبابی
    • بسته‌بندی نواری
    • کارتن‌های دارو
  • بسته‌بندی پلاستیکی
    • پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)
    • پلی اتیلن با چگالی پایین (LDPE)
    • پلی پروپیلن
    • پلی‌ استایرن
    • پلی وینیل کلراید یا PVC
    • پلی اتیلن ترفتالات

1. بسته بندی ضد خوردگی

یکی از مسیرهای جدید در عرصه بسته‌بندی محصولات، پکیجینگ‌های ضدخوردگی‌ست که برای بخش‌های مختلفی مانند مواد غذایی، دارویی، صنایع رنگ و… استفاده می‌شود. این نوع بسته‌بندی برای محصولاتی که به مسیرهای دوری فرستاده می‌شوند یا ممکن است در محیط‌های مرطوب قرار بگیرند، بسیار مناسب است. علاوه بر این موضوع، بسته‌بندی‌های ضدخوردگی، می‌توانند به طور 100 درصد، تازگی مواد غذایی را با جلوگیری از ورود هرگونه رطوبت و گرد و غبار، تامین کنند. در ادامه انواع بسته‌بندی‌های ضد خوردگی را بررسی می‌کنیم.

1. بازدارنده خوردگی فرار یا VCI

این نوع بسته‌بندی، یکی از انواع ویژه بسته‌بندی که از مواد اولیه و تکنولوژی‌های خاصی برای تولید آن استفاده شده و برای محافظت از کالاها در برابر خوردگی، استفاده می‌شود. بسته‌بندی VCI در انبار کردن و حمل و نقل محصولات فلزی از جنس آلومینیوم، استیل و مس، به کار می‌رود. نحوه عملکرد این نوع بسته‌بندی نیز به این صورت است که بعد از پک کردن محصول در آن، با انتشار مواد شیمیایی که بازدارنده خوردگی هستند، از آن کالای فلزی محافظت می‌کند. این گاز روی وسیله فلزی، لایه‌ای بسیار نازک و نامرئی ایجاد می‌کند که آن را در برابر خوردگی مقاوم می‌سازد. این مواد را می‌توان بدون نگرانی از آلوده شدن مواد غذایی، برای بسته‌بندی آن‌ها نیز استفاده کرد.

2. فویل آلومینیومی

یکی از تجهیزات بسته‌بندی که احتمالا در منزل همه ما وجود دارد، فویل آلومینیومی است که برای محافظت از محصولات در برابر عوامل خارجی مانند رطوبت، اکسیژن، خوردگی، نور و بوها، استفاده می‌شود. این تجهیز بسته‌بندی، از چندین لایه آلومینیومی تشکیل شده که می‌تواند محافظت خوبی را عمل بیاورد. اگر تا به حال به داخل جعبه کفش خود نگاه کرده باشید، احتمالا بسته‌ای کوچک را می‌بینید. این بسته که ماده خشک‌کن یا خشک‌کننده نام دارد، دارای ترکیباتی از فویل آلومینیومی است که می‌تواند از کالای شما در برابر رطوبت محافظت کند. همچنین داروها و بسیاری از مواد غذایی نیز، برای محافظت بیشتر دارای پوششی از فویل آلومینیومی هستند.

3. انواع روش‌های پوشش

انواع روش‌های پوشش

برای ایجاد محافظت بیشتر در محصولات مختلف، روش‌های مختلف ایجاد پوشش روی کالاها، از جمله روش‌های متداول بسته‌بندی است. در این روش، سطح روی محصول، با لایه‌ای از روغن یا یک مایع پوشیده می‌شود تا از ورود عوامل خارجی مانند نور و اکسیژن به داخل آن، جلوگیری شود. البته جنس ماده انتخاب شده برای این کار، به محصول و روش انجام این کار، بستگی دارد. ایجاد پوشش با استفاده از مایعات را می‌توان با روش‌های مختلفی مانند اسپری کردن، استفاده از غلتک و غوطه‌ور کردن محصول در ماده، انجام داد. همچنین انجام این کار با روغن به وسیله قلم‌مو یا اسپری، امکان‌پذیر است.

2. بسته بندی انعطاف‌پذیر

از دیگر بسته‌بندی‌های بسیار محبوب در میان صنایع مختلف، بسته‌بندی‌های منعطف هستند که در صنایع دارویی، مواد غذایی، تولید نوشیدنی‌ها و… به کار می‌روند. همانطور که از نام این نوع بسته‌بندی می‌توان دریافت، برای راحتی در استفاده کاربران، امکانات و آپشن‌هایی در آن به کار رفته است. بسته‌بندی‌ّای انعطاف‌پذیر از موادی مانند پلاستیک، شیشه، کاغذ مقوایی و فویل آلومینیومی تولید شده‌اند. این نوع از بسته‌بندی، بهره‌وری در تولید را افزایش داده، انواع بازیافت‌پذیری را ارائه کرده و ایمنی مناسبی را برای محصولات فراهم می‌کند. انواع این نوع بسته‌بندی، به صورت زیر است.

1. کارتن راه دار

کارتن‌هایی که ما برای اسباب‌کشی‌ از آن‌ها استفاده می‌کنیم، از سه لایه تشکیل شده است. لایه زیر و رو، کاغذ مقوایی و لایه میانی لایه‌ای راه‌داری‌ست که برای محافظت از وسایل در برابر رطوبت، گرما و به ویژه ضربه، به کار می‌رود. این نوع بسته‌بندی، بازیافت‌پذیر بوده و در سایزهای مختلفی نیز تولید می‌شود. 

2. شیشه و بطری

یکی از محبوب‌ترین بسته‌بندی‌ها در حوزه‌های مختلفی از جمله داروسازی و مواد غذایی، شیشه‌ها و بطری‌ها هستند. این نوع بسته‌بندی در ابعاد و اشکال بسیار متنوعی تولید می‌شود که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، مورد مناسب را انتخاب کنید. بسته‌بندی‌هایی از این قبیل، از موادی مانند پلاستیک یا شیشه ساخته شده و رنگ‌های مختلفی نیز دارند. بطری‌ها، دهانه باریک‌تری داشته و برای نگهداری مایعات استفاده می‌شوند. احتمالا بسته‌بندی‌های بطری‌شکل را در محصولاتی مانند سس، داروها، قرص‌ها، قطره‌های دارویی و… دیده‌اید.  برخلاف بطری‌ها، شیشه، دارای دهانه‌ای باز است که قابلیت نگهداری مواد جامد را داشته باشد. شما می‌توانید از این بسته‌بندی برای نگهداری خیارشور، انواع ترشی‌ها و هرگونه مواد غذایی، استفاده کنید. هر دو نوه این بسته‌بندی‌ها، دارای مقاومت بالایی در برابر ورود گرد و غبار و رطوبت هستند.

3. بسته پلاستیکی

بسته‌بندی محصولات مختلفی مانند شکلات، کیک، چیپس و پفک و حتی تجهیزات و ابزارآلات، از نوع پلاستیکی است که می‌تواند جنس‌های متنوعی داشته باشد:

  • پلی پروپیلن
  • پلی اتیلن
  • پلی اتیلن ترفتالات

بسته‌های پلاستیکی، دارای دو سر کاملا بسته‌شده به وسیله حرارت هستند و برای بسیاری از محصولات به کار می‌روند. شما می‌توانید از این نوع بسته‌بندی برای محافظت از محصول در برابر رطوبت و گردوغبار استفاده کنید.

4. استرچ فیلم

از دیگر روش‌های بسته‌بندی محصولات که برای محصولات کوچک و بزرگ کاربرد دارد، فیلم استرچ است. این نوع بسته‌بندی که معمولا به صورت رولی قابل خریداری‌ست، دور تا دور محصول پیچیده شده و در بعضی مواقع با اعمال گرما، هوای اضافی آن خالی شده و دور محصول، کاملا محکم می‌شود. بسته‌بندی استرچ فیلم در ضخامت‌، قطر و مقاومت‌های مختلفی تولید شده و به همین دلیل شما می‌توانید برای همه محصولات، از آن استفاده کنید. علاوه بر مقاومت این نوع بسته‌بندی در برابر گرما و ورود عوامل خارجی، در صورت دستکاری شدن محصولات نیز، شما به سرعت متوجه می‌شوید. در بسیاری از کارخانه‌ها، بعد از ارسال محصولات به مجموعه‌ها توزیع‌کننده، بعضی از کارتن‌ها محصول، خالی به دست افراد می‌رسد؛ چرا که در میان راه محصولات داخل آن دستکاری و خارج شده‌اند.

5. بسته بندی پلیمری

بسته بندی پلیمری

در این نوع بسته‌بندی، تعداد زیادی از یک محصول کنار هم قرار گرفته و بعد پیچیده شدن پوششی پلاستیکی دور آن‌ها و اعمال حرارت، کاملا محکم بسته‌بندی می‌شوند. با استفاده از این نوع بسته‌بندی، شما می‌توانید تعداد زیادی از محصولات یک شکل را به نحوی کاملا ایمن، پک کنید. پک‌های آب معدنی، قوطی‌های نوشابه و هر گونه نوشیدنی که در تعداد بالا توزیع می‌شود، در بسته‌بندی‌هایی از جنس پلیمر قرار دارند.

6. شیرینگ یا شیرینک

از دیگر روش‌های بسته‌بندی یک محصول، استفاده از بسته‌بندی‌های استوانه‌ای شیرینگ است. پوشش پلاستیکی که دور شیشه‌های سس، نوشیدنی‌ها، بطری‌های آب معدنی، شامپو‌ها و شوینده‌ها می‌بینید، از نوع شیرینگ هستند. در این روش، با قرار دادن پوشش پلاستیکی دور محصول و اعمال حرارت روی آن، بسته‌بندی دور کالا محکم می‌شود. 

7. کیسه و کیف

از دیگر بسته‌بندی‌های متداول و محبوب انعطاف‌پذیر، کیسه و کیف‌ها هستند که از مواد مختلفی از جمله مقوا، کاغذ یا پلاستیک تولید می‌شوند. برخی از این کیسه‌ها برای نگهداری بهتر محصولات داخل آن، دارای زیپ نیز هستند تا از کالا در برابر ورود عوامل خارجی محافظت شود. همچنین به دلیل کاربرد زیاد آن نیز، این بسته‌بندی در سایزها، شکل‌ها، رنگ‌ها و ابعاد متنوعی تولید می‌شود تا انتخاب را برای کاربران آسان‌تر کند. بسیاری از مواد غذایی از جمله قهوه، دانه‌ها، پودرها، ادویه‌ها و… در این نوع بسته‌بندی عرضه می‌شوند. کیسه‌ها و کیف‌های استفاده‌پذیر در صنعت بسته‌بندی، دارای انواع مختلفی نیز هستند:

  • ساشه: اگر از محصولات یک‌بار مصرف دستمال مرطوب، لاک‌پاک‌کن، پد الکلی، ماسک‌های صورت، پودر سوپ، برخی سس‌ها و… استفاده کرده باشید، احتمالا با این نوع بسته‌بندی نیز آشنا هستید. این نوع بسته‌بندی، به طور کامل از محصول در برابر ورود رطوبت و گردوغبار محافظت کرده و مقرون‌به‌صرفه و سبک است. 
ساشه
  • بسته‌بندی استیک: از دیگر انواع بسته‌بندی‌های منعطف، بسته‌بندی استیک‌ها هستند که برای محصولاتی مانند نسکافه، قهوه، مواد آرایشی و بهداشتی و… استفاده می‌شوند. 
  • بسته‌بندی بالشی: این نوع بسته‌بندی، برای انواع مواد خوراکی مانند چیپس و پفک، کیک و کلوچه، حبوبات، غلات و… به کار رفته و می‌تواند حفاظت بسیار خوبی را به عمل بیاورد. از جمله ویژگی‌های بسته‌های بالشی می‌توان به سبک بودن، محصولی مقرون‌به‌صرفه، استفاده آسان و تنوع در سایز، رنگ و جنس، اشاره کرد.
  • بسته‌بندی زیپی: از جمله بسته‌بندی‌هایی که نحوه استفاده آسانی دارند، بسته‌های زیپی هستند. این نوع بسته‌‌بندی، فضایی مناسب برای مواد غذایی یا داروها داشته و به دلیل داشتن کیفیت عالی، به خوبی از محصول محافظت می‌کند. شما می‌توانید بسته‌های زیپی را در ابعاد و شکل‌های مختلف تهیه کنید.

3. بسته بندی دارویی

بسته بندی دارو، از جمله مهم‌ترین قسمت‌ها در صنعت بسته‌بندی است. چرا که داروهای تولید شده، می‌بایست در این بسته‌ها به کشورهای مختلف جهان فرستاده شوند و در پروسه جابه‌جایی قرار بگیرند. از آنجایی که داروهای موجود، در حالات مختلف مایع یا جامد بوده و بعضی از آن‌ها، بسیار حیاتی هستند، بسته‌بندی‌های ارائه شده نیز، کیفیت ویژه‌ای دارد.

1. آمپول

یکی از متداول‌ترین تجهیزاتی که در پزشکی به کار می‌رود، سرنگ‌ها هستند. اگرچه ویال‌ها و سرنگ‌های از قبل پر‌شده، با هم در رقابت هستند، اما آمپول‌ها، همواره اولین انتخاب بسیاری از پزشکان و داروسازی‌ها بوده‌اند. آمپول‌های شیشه‌ای، در واقع روشی برای قرار دادن دارو در یک ظرف محکم به دور از عوامل محیطی هستند که از طریق ضربه به نقطه‌ای خاص، می‌شکنند. این محصولات، به سه دسته برش از یک نقطه (OPC)، برش از حلقه رنگی (CBR) و آمپول‌های حلقه‌دار (SR) تقسیم می‌شوند که با توجه به کاربردشان، می‌توانند بین 1 تا 30 میلی‌لیتر از دارو را در خود نگه‌داری کنند. آمپول‌هایی که از شیشه ساخته می‌شوند، معمولا به رنگ سفید یا کهربایی بوده و برای محصولات حساس به نور و هر گونه عامل خارجی، به کار می‌روند.

2. ویال

از دیگر بسته‌بندی‌های به کار رفته در صنعت داروسازی، ویال‌‌ها هستند که برای نگهداری داروهایی مانند واکسن، پودر‌ها، داروهای بیهوشی یا نمونه‌های آزمایشگاهی، استفاده می‌شوند. این محصولات ممکن است از شیشه یا پلاستیک باشند و به دلیل داشتن کارکردهای متنوع، در ابعاد و شکل‌های مختلفی در بازار وجود دارد. ویال، از آمپول بزرگ‌تر بوده و به همین دلیل محل نگهداری دارو در ویال، از آمپول بیشتر است. 

3. بسته بندی حبابی

بسته‌بندی بلیستر یا حبابی، از دیگر بسته‌بندی‌های بسیار متداول در پزشکی و داروسازی‌ست که برای بسته‌بندی محصولات جامد مانند قرص، کپسول و داروهای مکیدنی به کار می‌روند. این بسته‌بندی‌ها از فویل آلومینیومی با فیلم‌های پلاستیکی تشکیل شده‌اند که قرص، در حباب‌های کوچکی که در آن‌ها تعبیه شده، قرار می‌گیرد. با توجه به ساختار به کار رفته در این تجهیزات، بسته‌بندی حبابی به راحتی با فشار دادن باز شده و با توجه به مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌ها، در مدت زمانی کوتاه، به بسته‌بندی محبوب داروسازی‌ها تبدیل شد. چرا که به خوبی از دارو در برابر نور، رطوبت، گردوغبار، اکسیژن و انواع بوها، مراقبت می‌کند.

4. بسته بندی استریپ

از دیگر بسته‌بندی‌های دارویی که برای بسیاری از قرص‌ها و مسکن‌ها استفاده می‌شود، بسته‌بندی استریپ است که از فویل آلومینیومی تولید می‌شود. مسکن یا قرص، بین دو لایه نازک آلومینیوم قرار گرفته و به همین دلیل، نسبت به بسته‌بندی‌های حبابی، از حفاظت بهترین برخوردار است. از جمله نمونه‌های این بسته‌بندی می‌توان به مسکن دیکلوفناک به شکل شیاف، اشاره کرد.

5. بسته بندی کارتنی

زمانی که تعداد زیادی از داروی اصلی در هر یک از بسته‌بندی‌های قبل، پک می‌شوند، برای جابه‌جایی آسان‌تر آن‌ها را در کارتن‌های مقوایی قرار می‌دهند که به آن، بسته‌بندی ثانویه نیز گفته می‌شود. این کارتن‌ها در سایز‌ها و شکل‌های مختلف ارائه شده و در برابر عوامل محیطی، از دارو‌ها محافظت می‌کند. روی این کارتن‌ها، معمولا اطلاعات کامل داروی داخل آن شامل اجزای تشکیل‌دهنده، تعداد ورقه، شرایط نگهداری، تاریخ تولید و انقضا، نوشته می‌شود.

4. بسته بندی پلاستیکی

بسته‌بندی‌های پلاستیکی، در واقع تجهیزاتی هستند که با استفاده از انواع پلیمرها و پلاستیک‌ها تولید می‌شود. انواع بسته‌بندی‌های پلاستیکی، معمولا برای حمل‌ونقل، نگهداری در انبار و همچنین فروش، گزینه‌های مناسب‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری هستند. بسته‌بندی‌های پلاستیکی می‌توانند در سایز‌ها و شکل‌های مختلفی از جمله بطری، بگ و کیف، قوطی و رول‌های بسته‌بندی، عرضه شوند که این موضوع به کاربران، گزینه‌های انتخاب زیادی می‌دهد.

1. پلی اتیلن با چگالی زیاد (HDPE)

یکی از مواد ترموپلاستیکی متداول در صنعت بسته‌بندی، پلی‌اتیلن با چگالی بالاست که به دلیل داشتن استحکام و مقاومت در برابر ضربه‌های خفیف، مواد شیمیایی و اشعه ماورای بنفش، مورد توجه افراد قرار گرفته است. بطری‌ها و بسته‌بندی‌های قوطی‌شکل، مثال‌هایی از کاربردهای این پلیمر هستند. همچنین مواد آرایشی و بهداشتی در قوطی‌های پلاستیکی عرضه می‌شوند که همان پلی اتیلن با چگالی بالاست.

2. پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)

از دیگر بسته‌بندی‌های محبوب در میان فروشنده‌ها و همچنین مصرف‌کنندگان، پلی‌اتیلن با چگالی پایین است. پلاستیک‌ها خرید و بگ‌های پلاستیکی زیپ‌داری که برای نگهداری مواد غذایی در منزل خود از آن‌ها استفاده می‌کنید، پلی‌اتیلن با چگالی پایین هستند که از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند. به دلیل وزن کم، قابلیت کشسانی مناسب و انعطاف‌پذیری LDPE، از این ماده در اغلب بسته‌بندی‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. 

3. پلی پروپیلن

پلی پرو پیلن

پلی‌پروپیلن، از دیگر مواد منعطف است که به دلیل داشتن مزیت‌های بسیار، به عنوان یکی از گزینه‌های محبوب برای بسته‌بندی محصولات مختلف مانند مواد غذایی، محصولات پزشکی و دارویی، آرایشی و بهداشتی و اقلام مصرفی شناخته می‌شود. پلی‌پروپیلن، مقاومت ویژه‌ای در برابر ورود رطوبت، مواد شیمیایی و ضربه دارد. همچنین برای بسته‌بندی محصولاتی که در برابر دمای بالا حساس هستند نیز استفاده می‌شود. چرا که از وزن پایین برخوردار بوده و در برابر ذوب شدن نیز، کاملا مقاوم است. از دیگر مزیت‌های این ماده، می‌توان به مقرون‌به‌صرفه بودن آن نیز اشاره کرد.

4. پلی استایرن

پلی استایرن

از جمله مزیت‌های این ماده می‌توان به وزن سبک و قابلیت ویژه آن در عایق بودن، اشاره کرد. ظروف یکبار مصرف غذا و یونولیت‌های به کار رفته در بسته‌بندی محصولات شکستنی یا برقی، از جمله کاربردهای پلی‌استایرن در صنعت بسته‌بندی است. این ماده عایق بوده و می‌تواند دمای خود را تا زمانی طولانی حفظ کند. به همین دلیل از آن در ساختار یخچال‌های قابل‌حمل و غیر‌قابل‌حمل، استفاده می‌شود. 

5. پلی وینیل کلراید یا PVC

پلی وینیل کلراید یا PVC

احتمالا نام این ماده را بارها شنیده‌اید. پی وی سی، یک پلیمر ترموپلاستیک است که در بسته‌بندی محصولات بسیاری، استفاده می‌شود. شما می‌توانید از این ماده برای بسته‌بندی‌های مختلف از جمله بطری‌ها، بسته‌بندی مواد غذایی، روکش‌های پلاستیکی روی محصولات و… استفاده کنید. چرا که دارای مقاومت مناسبی در برابر رطوبت و عوامل محیطی‌ست.

6. پلی اتیلن ترفتالات

پلی اتیلن ترفتالات

بسیاری از بسته‌بندی‌های به کار رفته در محصولاتی از جمله بطری آب و نوشابه، بسته‌بندی‌های مواد غذایی و فیلم‌های رولی، از جنس پلی‌اتیلن ترفتالات است. اگر می‌خواهید محصولات خود را علاوه بر بسته‌بندی، به نمایش نیز بگذارید، پلی‌اتیلن ترفتالات بهترین گزینه برای شماست. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این ماده، قابلیت بازیافت آن است که قابلیت به کار رفتن در عرصه‌های مختلف را به شما ارائه می‌دهد.

خلاصه روش‌های بسته‌بندی

نوع بسته‌بندیکاربرد
بسته‌بندی ضد خوردگیدارویی
مواد غذایی
مواد شیمیایی
خودروسازی
بسته‌بندی انعطاف‌پذیرمواد غذایی
آرایشی و بهداشتی
داروسازی
کشاورزی
نوشیدنی
مواد مغذی
مواد شیمیایی
بسته‌بندی داروییداروسازی
مواد غذایی
مواد مغذی
محصولات دامپزشکی
بسته‌بندی پلاستیکیمواد غذایی و سبزیجات
نوشیدنی‌ها
رنگ و مواد شیمیایی
اسباب‌بازی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پلاستیک‌ ماشین‌ الوان، شماره همراه خود را وارد نمایید. در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها بصورت عمده امکان پذیر است.