انواع ماشین آلات بسته بندی کدام هستند؟

انواع ماشین آلات بسته بندی

زمانی که قصد خرید محصولی را از فروشگاه داریم، احتمالا اولین چیزی که توجه ما را به خود جلب می‌کند، بسته‌بندی آن است. چه مواد غذایی، چه لوازم برقی و چه انواع شوینده‌ها، اگر در بسته‌بندی با ایمنی و همچنین ظاهر مناسب قرار نگرفته باشند، کاربران و مشتری‌ها، تمایلی به خرید آن‌ها نخواهند داشت. به همین دلیل عرصه بسته‌بندی انواع مواد و محصولات تولید شده در کارخانه‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تولیدکنندگان می‌بایست از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و روش‌های بسته‌بندی استفاده کنند.

اما شاید این سوال برای شما به عنوان یک تولید‌کننده پیش بیاید که باید از چه بسته‌بندی استفاده کنیم؟ اگر تولیدکننده محصولاتی با ماهیت‌های مختلف باشیم، چطور می‌توان بسته‌بندی‌های متنوع را تولید و آن‌ها را روی محصولات اعمال کرد؟ چطور دستگاهی پیدا کنیم که بتواند به خوبی محصولات ما را بسته‌بندی و پک کند؟ ما در این مقاله قصد داریم انواع ماشین‌آلات بسته بندی را عنوان و ضمن بررسی هر یک، ببینیم هر دستگاه برای بسته‌بندی چه موادی مناسب است. با ما همراه باشید.

دستگاه بسته بندی چیست و چه اهمیتی دارد؟

ماشین آلات بسته‌بندی، در واقع به تجهیزات مختلفی گفته می‌شود که برای بسته‌بندی محصولات تولید شده به کار رفته و از آن در برابر عوامل محیطی محافظت می‌کنند. ذخیره‌سازی مناسب، توزیع و فروش محصول سالم، از جمله مواردی‌ست که با اعمال بسته بندی مناسب بر محصول، به انجام می‌رسد. این دستگاه‌ها، می‌توانند به فرایند بسته‌بندی و حمل و نقل ایمن محصول، سرعت بخشیده و همچنین بهترین راه حل برای به حداقل رساندن هزینه نیروی کار در تولید محصولات مختلف هستند.

ماشین آلات بسته بندی به اندازه فرایند تولید محصول اهمیت دارند. چرا که این دستگاه‌ها می‌توانند نقش مهمی را در زمینه برندسازی ایفا کرده و همچنین وسیله‌ای اقتصادی و کاربردی برای کارخانه‌ها هستند. چرا که می‌توانند از آسیب به محصولات تولید شده جلوگیری کرده و آن‌ها را به درستی توزیع کنند.

از طرف دیگر، ماشین آلات بسته‌بندی، در به حداقل رساندن استفاده از روش‌های دستی بسته‌بندی محصولات و در نتیجه کاهش هزینه‌های نیروی کار، نقش بسزایی دارند. همچنین شما می‌توانید با به کار گرفتن دستگاه‌های بسته‌بندی، مقدار دقیقی از مواد را در بسته‌بند‌ی‌های مورد نظر قرار داده و از مقدار مساوی همه بسته‌‌ها، اطمینان داشته باشید. در آخر، با بسته‌بندی به وسیله دستگاه‌های به روز، می‌توانید به راحتی، برندسازی کنید.

تاریخچه انواع بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی

بسته‌بندی از زمانی آغاز شد که انسان‌ها هنوز در غار زندگی می‌کردند که ممکن است این زمان به هزاران سال پیش، زمانی که اهرام سه‌گانه مصر در حال ساخت بودند، باز گردد. در آن زمان ها، چوب، چرم و برگ‌های ضخیم، بهترین مواد برای بسته‌بندی مواد بودند. با گذر زمان، این مواد بسته‌بندی، با انواع کیسه‌ها، نی‌ها و ظروف دستی ساخته شده از سرامیک، جایگزین شدند.

استفاده از ماشین آلات بسته بندی از قرن 18 میلادی، زمانی که روش های قدیمی بسته‌بندی با تجهیزات جدید و زیبایی مانند کیسه‌های زیباتر، بسته‌های مقاوم‌تر فلزی یا پلاستیکی جایگزین شد، آغاز شده و تا به امروز در حال گسترش است. مایکل اوون، در سال 1890 میلادی، دستگاه مدور تولید بطری را معرفی کرد که تا سال 1960 مورد استفاده قرار می‌گرفت. علاوه بر این، فردریک هسر، اولین فردی بود که دستگاه بسته‌بندی کیسه‌ای را در سال 1894 معرفی کرد. 

ماده پلاستیک برای بسته‌بندی، در دهه 1900 میلادی معرفی شده و در سال 1906 اولین دستگاه که از پلاستیک برای بسته‌بندی استفاده می‌کرد، اختراع شد.

چیدمان تجهیزات انواع ماشین آلات بسته بندی

برای قرارگیری اجزای داخلی یک دستگاه بسته‌بندی، معمولا دو چیدمان کلی وجود دارد که به صورت زیر هستند.

1. چیدمان دورانی

محصولات بر روی یک ریل یا بارگیری می‌شوند که به صورت دایره‌ای می‌چرخد. زمانی که این ریل در حال چرخیدن است،‌ از قسمت‌های مختلف دستگاه عبور کرده و مراحل پر شدن، آب‌بندی و محکم‌کاری و بسته‌بندی، انجام می‌شوند. این دستگاه‌ها، دارای پیچ‌های مربوط به زمان‌بندی نیز هستند که شما به وسیله آن می‌توانید سرعت انجام کارها را نیز تنظیم کنید. سرعت چرخش و کار در ماشین آلاتی که چیدمان اجزای آن‌ها به صورت دورانی‌ست، بیشتر از سایر دستگاه‌ها بوده و همچنین برای کارهای طولانی و متوالی، مناسب‌تر هستند. از دیگر مزیت‌های این دستگاه می‌توان به تعداد کم خطا در آن اشاره کرد.

2. چیدمان خطی

دستگاه بسته‌بندی با چیدمان خطی

این چیدمان که به صورت خطی، S شکل یا U شکل طراحی می‌شود، برای بسته‌بندی حجم بالایی از محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که طبق این طراحی، فضای زیادی از محیط کارخانه یا کارگاه، برای قرار دادن دستگاه استفاده می‌شود. فرایندهای مختلف در این دستگاه به ترتیب انجام می‌شوند و به همین دلیل این ماشین، برای تولید و بسته‌بندی متناوب محصولات، مناسب‌تر است. محصولات در این دستگاه روی یک تسمه نقاله برای حمل اجسام قرار گرفته‌اند که این تسمه برای انجام هر مرحله، در ایستگاه آن قرار می‌گیرد. به عنوان مثال برای پر کردن مواد غذایی، هر بسته در ایستگاه پر کردن می‌ایستد. به همین دلیل سرعت دستگاهی با این چیدمان، از دستگاه‌های دورانی کمتر است.

انواع ماشین آلات بسته بندی

با توجه به اینکه ما در طول روز از محصولات بسیار متنوعی از جمله مواد غذایی، مواد آرایشی بهداشتی، شوینده‌ها، لوازم برقی و روشنایی، ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی، پوشاک، لوازم چوبی و فلزی و… استفاده می‌کنیم، به همین دلیل انواع ماشین آلات بسته‌بندی نیز برای این کار تولید شده‌اند که هر کدام مزیت‌ها و ویژگی‌های خاصی دارند. 

  • نوع دستگاه
    • دستی
    • نیمه اتوماتیک
    • اتوماتیک
  • نوع بسته‌بندی
    • بسته‌بندی اولیه
    • بسته‌بندی ثانویه
    • سومین دفعه بسته‌بندی
  • جهت بسته‌بندی
    • افقی
    • عمودی
  • نوع مواد
    • ماشین‌آلات بسته‌بندی کارتن
    • ماشین آلات پرکننده:
      • پرکننده مایعات
      • پرکننده تیوبی
      • پرکننده کیسه
      • پرکننده ساشه
    • بسته‌بندی حبابی
    • ماشین آلات بسته‌بندی قوطی‌ها
    • بسته‌بندی‌های کیسه‌ای
    • قوطی‌های قرص
    • بسته‌بندی فیلم
      • بسته‌بندی شیرینگ
      • فیلم استرچ

انواع بسته بندی بر اساس نوع دستگاه

با توجه به جدول بالا، دستگاه‌های بسته‌بندی با توجه به نوع اتوماسیون خود، به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند.

1. دستگاه بسته‌بندی دستی

یکی از روش‌های سنتی بسته‌بندی محصولات، روش دستی‌ست که بدون انجام تنظیمات خودکار به کمک نیروی کار انسانی انجام می‌شود. این دسته از دستگاه‌ها، استفاده آسانی داشته، مقرون‌به‌صرفه بوده و همچنین فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. البته در نظر داشته باشید که روش دستی برای بسته‌بندی، ممکن است باعث آسیب به اپراتور نیز بشود.

2. دستگاه بسته‌بندی نیمه اتوماتیک

این دستگاه بسته‌بندی، دارای حداقل تجهیزات اتوماتیک است. در این دستگاه‌ها، شما می‌توانید داده‌هایی مانند سرعت و نوع بسته‌بندی را در سیستم دستگاه وارد کرده اما قرار دادن و جمع‌آوری محصولات بسته‌بندی شده، به صورت دستی انجام می‌شود. به همین دلیل به آن‌ها نیمه اتوماتیک می‌گویند.

3. دستگاه بسته‌بندی اتوماتیک

در این ماشین‌ها، تمام مراحل بسته‌بندی اعم از بارگیری، کل مرحله‌های بسته‌بندی و جمع‌آوری محصولات، به صورت خودکار و بدون حضور نیروی کار انسانی صورت می‌گیرد. 

انواع ماشین آلات بسته بندی با توجه به نوع بسته‌بندی 

ماشین‌های بسته‌بندی، با توجه به نوع محصولات و میزان نیاز آن‌ها به حفاظت، یک، دو یا سه بار، بسته‌بندی می‌کنند.

1. بسته‌بندی اولیه

در این روش، بسته‌بندی تماس مستقیمی با محصول مورد نظر دارد. هدف اصلی ماشین آلات بسته‌بندی اولیه، حفظ محصول و محافظت از آن در برابر عوامل محیطی مانند اکسیژن، نور، رطوبت، گردوغبار و… است. تماس مستقیم با نور خورشید و قرار گرفتن در هوای مرطوب، می‌تواند از خلوص ماده بسته‌بندی شده بکاهد. به همین دلیل در اولین مرحله،‌ از بسته‌بندی اولیه استفاده می‌شود. کیسه‌های پلاستیکی مواد غذایی که داخل کارتن قرار می‌گیرند و همچنین بطری‌های نوشیدنی، نمونه‌هایی از بسته‌بندی اولیه بوده و دستگاه‌های پرکننده، مهروموم‌کننده و دستگاه‌های بسته‌بندی با فیلم استرچ، از جمله دستگاه‌های بسته‌بندی اولیه هستند.

2. بسته‌بندی ثانویه

بعد از اینکه بسته‌بندی اولیه روی محصول اعمال می‌شود، محصول بسته‌بندی‌شده در پوششی که ممکن است ضخیم یا نازک باشد قرار می‌گیرد. در این مرحله بسته‌بندی که محصول، هیچ تماس مستقیمی با بسته‌بندی ندارد، از ماشین آلات بسته‌بندی ثانویه استفاده می‌شود. بسته‌بندی ثانویه می‌تواند چند محصول مشابه را کنار هم قرار داده و جابه‌جایی آن را نیز ساده‌تر کند. کارتن قوطی‌های نوشیدنی، کارتن بسته‌بندی‌های تیوبی و… نمونه‌هایی از بسته‌بندی ثانویه هستند.

3. بسته‌بندی نهایی

بسته‌بندی نهایی محصولات، برای محصولاتی با حجم زیاد انجام می‌شود که قصد حمل و نقل و ارسال آن‌ها به کشورهای دیگر را دارید. زمانی که تعدادی از بسته‌بندی‌های ثانویه را داخل بسته دیگری قرار می‌دهیم، به آن بسته‌بندی نهایی گفته می‌شود که برای بار سوم صورت می‌گیرد. از آن‌جایی که بسته‌های ثانویه معمولا دارای ضخامت زیادی بوده و محکم هستند، بسته‌بندی نهایی بهتر است شفاف و بی‌رنگ باشد تا محتویات داخل آن دیده شوند. 

جهت بسته‌بندی در ماشین‌آلات

1. افقی

همانطور که از نام این روش می‌توان دریافت، ماشین آلاتی با جهت بسته‌بندی افقی، طوری طراحی شده‌اند تا محصولات روی آن‌ها، به صورت افقی حرکت کنند. بسته‌بندی محصولات در این روش اولین نقطه شروع در دستگاه، تا نقطه پایانی آن انجام می‌شود. بیشتر دستگاه‌های بسته‌بندی افقی، کاملا همه‌کاره بوده و می‌توانند برای نیازهای مختلف تولید‌کننده مورد استفاده قرار بگیرند. 

2. عمودی

برعکس بسته‌بندی افقی، در این روش، ماشین آلات بسته‌بندی به صورت عمودی حرکت می‌کنند. دستگاه‌هایی با جهت عمودی، می‌توانند با استفاده از مواد بسته‌بندی، محصولات را کاور کرده و با نازل تعبیه شده در دستگاه، کاورها را پر کنند. مهم‌ترین ویژگی ماشین آلات بسته‌بندی عمودی، قابلیت راحت‌تر پر کردن بسته‌ها و متوقف کردن آن‌ها بعد از پر شدن بسته است. شما می‌توانید از این روش برای بسته‌بندی حجم بالایی از محصولات استفاده کنید.

انواع ماشین آلات بسته‌بندی بر اساس نوع مواد

1. دستگاه بسته‌بندی کارتن

دستگاه بسته‌بندی کارتن، محصولات مختلف را در کارتن‌های مناسبی که از مقوای ضخیم ساخته می‌شود، بسته‌بندی می‌کند. این ماشین‌ها همه‌کاره بوده و می‌توانند مراحل مختلف بسته‌بندی با کارتن مانند فرم دادن کارتن، مهر و موم کردن آن، پر کردن با محصولات مربوطه، لیبل زدن روی کارتن‌ها و… را با تجهیزات لازم که در درون آن تعبیه شده، انجام دهند. 

دستگاه‌های بسته‌بندی با کارتن، در ابتدا مواد بسته‌بندی را دریافت کرده و کارتن‌هایی در سایز مناسب را تولید می‌کنند. در مرحله بعد، محصولات در داخل کارتن قرار گرفته و برای چسب‌زدن و مهروموم کردن، به قسمت بعدی وارد می‌شوند. دستگاه‌های بسته‌بندی کارتنی، به طور گسترده‌ای برای بسته‌بندی مواد دارویی، مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، آرایشی بهداشتی و سایر صنایع، به کار می‌روند.

2. دستگاه پرکننده

دستگاه پرکننده

مایعات مختلف با میزان ویسکوزیته متفاوت در قوطی‌ها، بطری‌ها، ساشه‌ها و بسته‌های پلاستیکی قرار می‌گیرند که به وسیله دستگاه پرکننده پر می‌شوند. ماشین‌آلات پرکننده می‌توانند به راحتی محصولات با حجم بالا و غلظت‌های مختلف را در بسته‌های مرتبط بریزند. این دستگاه‌های می‌توانند از نوع حجمی، وکیومی و پیستونی باشند.

ماشین‌آلات پرکننده با اصول مشخصی کار می‌کنند. مواد بسته‌بندی در مخزن مخصوصی قرار گرفته و زمانی که مواد مورد نظر شما جهت بسته‌بندی به قسمت مشخصی از دستگاه می‌رسند، داخل بسته‌بندی قرار می‌گیرد. همانطور که در دسته‌بندی بالا اشاره کردیم، دستگاه‌های پرکننده به چهار دسته تقسیم می‌شوند که به صورت زیر هستند.

  • دستگاه پرکننده مایعات: منظور از مایعات در این قسمت، موادی هستند که در داخل شیشه‌ها، بطری‌های بزرگ و دبه‌ها قرار می‌گیرند. یک دستگاه پرکننده مایعات، مقدار مشخصی از مایع را داخل ظروف مناسب قرار می‌دهد و می‌تواند به راحتی برای حجم بالایی از مایعات مورد استفاده قرار بگیرد.
  • دستگاه پرکننده تیوبی: تیوب‌ها در سایزها و شکل‌ها مختلفی تولید شده و برای محصولاتی مانند ژل‌ها، کرم‌ها و مایعات غلیظ در حوزه‌های غذایی، دارویی و آرایشی-بهداشتی به کار می‌روند. در این دستگاه، ماده مورد نظر داخل مخزن قرار گرفته و با عبور تیوب‌ها از نازل، مواد داخل بسته‌بندی پر می‌شوند.
  • دستگاه پرکننده کیسه: در این دستگاه، کیسه‌های مخصوصی با مایعات یا جامدات پر شده و بسته می‌شوند. بسیاری از این کیسه‌ها، زیپی بوده و به راحتی قابل باز شدن هستند. مواد غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی که از مثال‌های این مواد می‌توان به سس‌ها، آجیل‌ها، مواد یخچالی، شامپو‌ها، رنگ مو، پودرها و… اشاره کرد، در کیسه‌ها بسته‌بندی می‌شوند.
  • دستگاه پرکننده ساشه: این دستگاه‌ها معمولا در صنایع دارویی، شیمیایی و غذایی و عرصه‌هایی که از ساشه‌ها برای بسته‌بندی مایعات، کرم‌ها و پودر‌ها استفاده می‌شود، به کار می‌روند. 

3. دستگاه بسته‌بندی استریپ

یکی از دستگاه‌هایی که در صنعت داروسازی و تا حدی مواد غذایی، به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، ماشین‌آلات بسته‌بندی استریپ است. از جمله محصولاتی که با این روش بسته‌بندی می‌شوند می‌توان به قرص‌ها، مسکن‌ها، آب‌نبات‌ها و شکلات‌ها اشاره کرد. این مواد در بسته‌هایی بعضا آلومینیومی قرار گرفته و به صورت یک لا یا دولا روکش می‌شوند. این بسته‌بندی برای محافظت از محصول در برابر عوامل محیطی طراحی شده و آن را ایمن نگه می‌دارد.

عملکرد دستگاه بسته‌بندی استریپ به این صورت است که ابتدا بسته‌بندی مناسب را با مواد بسته‌بندی تولید کرده و سپس بر اساس نوع محصول مورد نظر، آن را در بسته‌بندی با شکل و سایز مناسب قرار می‌دهد.

4. دستگاه بسته‌بندی حبابی

از دیگر بسته‌بندی‌‌های مورد استفاده در داروسازی و تولید مواد غذایی، بسته‌بندی‌های حبابی یا حفره‌های ترموفرم‌شده هستند. حباب‌های تولید شده در این بسته‌ها، پلاستیک و ورق آلومینیومی بوده و موادی مانند قرص و آب‌نبات در این بسته‌ها قرار می‌گیرند. 

5. دستگاه بسته‌بندی قوطی

دستگاه بسته‌بندی قوطی، محصولات مختلف را داخل قوطی‌هایی با سایزهای متنوع، پر می‌کند. از فرم دادن و تولید قوطی‌ها تا بسته‌بندی محصولات به وسیله آن‌ها، همه این کارها در دستگاه بسته‌بندی قوطی انجام می‌شود. با توجه به مدل این ماشین بسته‌بندی، می‌تواند بین 500 تا 2000 قوطی را در دقیقه، پر کرده و بسته‌بندی کند. یک دستگاه بسته‌بندی قوطی،در مرحله ابتدایی، قوطی‌ها را در ابعاد و شکل‌های مناسب، تولید می‌کند. سپس قوطی با ماده مورد نظر پر شده و سپس روی سر آن یک درپوش قرار می‌گیرد. لبه‌های این درپوش که با قوطی در هستند، به روشی بسیار دقیق آن مهر و موم شده و سپس لیبل‌زنی روی قوطی انجام می‌شود.

6. دستگاه بسته‌بندی جعبه‌ای

دستگاه بسته‌بندی جعبه‌ای، برای پک کردن تعداد زیادی از محصولات مختلف از جمله مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، محصولات دارویی و آرایشی-بهداشتی به صورت کنار هم، استفاده می‌شود. جعبه‌های آماده شده برای جابه‌جایی و حمل دریایی، به محل مناسب می‌روند. در این روش، بسته‌بندی دور تا دور سینی محصولات انجام شده و در بعضی مواقع کل جعبه با لایه‌ای از فیلم استرچ پوشیده می‌شود.

7. ماشین شمارنده قرص

یکی از ماشین‌آلات کاربردی در بسته‌بندی محصولات دارویی، ماشینی‌ست که تعداد قرص‌ها را شمرده و به تعداد مناسب، آن‌ها را در قوطی قرص، قرار دهد. این دستگاه در ابعاد و سایز‌های مختلفی تولید شده و برای کاهش احتمال خطاهای مربوط به ایمنی دارو، استفاده می‌شود. 

8. دستگاه‌های بسته‌بندی با فیلم

برای بسته‌بندی محصولات با استفاده از پوشش فیلم، ممکن است از فیلم استرچ یا شیرینگ استفاده شود

  • دستگاه شیرینگ: این دستگاه برای ایجاد روکش پلاستیکی شیرینگ دور تا دور محصولات و مواد مختلف استفاده شده و با اعمال حرارت به شیرینگ، به خوبی دور محصول محکم می‌شود. شیرینگ می‌تواند پوششی امن و محافظ برای محصول بوده و ماندگاری آن‌ها را برای نگهداری در انبار و حمل دریایی، افزایش دهد. شیرینگ‌ها دارای کاربردهای گسترده‌ای بوده و به همین دلیل در سایزها و ضخامت‌های متنوعی تولید می‌شوند.
  • دستگاه فیلم استرچ: این دستگاه که با نام دستگاه بسته‌بندی پالت هم شناخته می‌شود، از ماده‌ای با انعطاف‌پذیری مناسب برای بسته‌بندی محصولات، کارتن‌ها، کیسه‌ها و سایر تجهیزات بسته‌بندی استفاده می‌کند. فیلم استرچ می‌تواند از محصولات در برابر اصابت ضربه، آسیب به دلیل افتادن و خرابی در هنگام حمل و نقل، جلوگیری کند.

انواع در بند محصولات

زمانی که محصولی را بسته‌بندی می‌کنیم، روش‌های مختلفی برای مهر و موم کردن و بستن آن وجود دارد که به صورت زیر هستند.

1. درب‌های پیچشی

یکی از روش‌های متداول برای بستن محصولات بعد از قرار گرفتن در بسته‌بندی مناسب، استفاده از درب پیچشی است. از جمله نمونه‌های استفاده از این روش می‌توان به درب انواع نوشیدنی‌ها، بطری‌های محصولات آرایشی بهداشتی و مواد دارویی اشاره کرد.

2. درب‌های فشاری

برای بسیاری از محصولات که مقدار کمی از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ از درب‌های فشاری استفاده می‌شود. مانند محصولات دارویی و انواع شوینده‌های مایع. 

3. درب فلزی چین‌دار یا تاج‌دار

درب‌های فلزی یکی از روش‌های بستن بطری‌ها هستند که برخی با اعمال فشار و خالی کردن هوای اندک گیر کرده زیر درب و برخی دیگر با کشیدن درب و جدا کردن آهنربای استفاده شده در درب، باز می‌شوند. از جمله نمونه‌های استفاده از این روش، می‌توان به درب نوشابه‌های شیشه ای اشاره کرد. قطر استاندارد این درب‌ها، 26 میلی‌متر بوده و جنس پوشش داخلی آن‌ها نیز از PVC است.

4. درب فلزی

یکی از درب‌های متداولی که بیشتر برای شیشه‌‌های مربا و سس، استفاده می‌شود. درب فلزی‌ست. درب‌هایی از این قبیل، با خالی کردن هوای داخل شیشه، دور آن محکم می‌شوند. در واقع زمانی که در داخل شیشه، خلاء ایجاد می‌شود، شیشه کاملا بسته بوده و مواد داخل آن محافظت‌شده هستند. 

5. درب ROPP

کلمه ROPP که مخفف Roll up pilfer proof است، به درب‌هایی که گفته می‌شود که معمولا برای شیشه آبمیوه، به کار می‌روند. درب این دسته از محصولات قبل از باز شدن پلمپ بوده و با پاره‌شدن بند‌های نازک فلزی، باز می‌شوند. 

6. درب کنسرو

یکی از درب‌های متداول برای قوطی‌های رب، نوشابه و کنسرو، درب‌های کنسروی‌ست که به وسیله کشیدن گیره مخصوص به کار رفته در آن، باز می‌شود. 

7. مهر و موم چهار طرفه

این روش، از دیگر روش‌های بستن محصولات بسته‌بندی شده است که به وسیله پاره کردن یک طرف محصول، می‌توان آن را باز کرد. مهر و موم سه طرفه برای محصولات متنوعی از جمله مواد خوراکی مانند انواع کیک، بیسکوییت، پاستیل، محصولات آرایشی بهداشتی، بهداشتی و… به کار می‌رود.

8. درب زیپی یا مهر و موم سه طرفه

از روش‌های بستن کیسه‌های پلاستیکی، استفاده از درب زیپی است که با به کار رفتن یک زیپ معمولا پلاستیکی در ساختار بسته‌بندی، می‌توان به راحتی آن را باز یا بسته کرد.

9. مهر و موم کردن به روش fin seal

بسته‌های مواد خوراکی از جمله کیک و کلوچه، دارای قسمت زیرین هستند که دو طرف بسته روی هم قرار گرفته و به هم محکم شده‌اند. این روش با نام fin seal  شناخته می‌شود.

10. مهر و موم کردن با فویل

بستن محصولات دارویی، محصولات آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی، با استفاده از فویل نیز امکان‌پذیر است. به عنوان مثال، قوطی‌های کرم آرایشی، خمیر دندان و… با پوششی از فویل، بسته شده‌اند.

11. ایجاد خلاء

انواع مواد غذایی از جمله گوشت‌ها، با در تماس هوا بودن، فاسد شده و خراب می‌شوند. به همین دلیل برای نگهداری طولانی‌تر آن‌ها از خالی کردن هوای داخل بسته استفاده می‌کنند.

انواع روش‌های لیبل زدن روی محصول

یکی از مراحل مهم بعد از اتمام بسته‌بندی محصول، لیبل زدن روی آن است که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

  • نقش برجسته: در این روش، با استفاده از جوهر، نقشی برجسته از نام یا لوگوی شرکت تولیدکننده روی بدنه بسته‌بندی هک می‌شود.
  • چاپ فویل داغ: دستگاه پرس داغ تا دمایی بیش از 130 درجه داغ شده و با پرس کردن فویل به بدنه محصول، نقش مورد نظر را روی آن چاپ می‌کند. 
  • اعمال حرارت: در این روش با اعمال حرارت و هک کردن نوشته‌ها روی محصول، آن را لیبل زنی می‌کنند. مانند تاریخ تولید و انقضای قرص‌های دارویی.
  • چاپ با جوهر: از متداول‌ترین روش‌ها برای ارائه اطلاعات روی بدنه یک بسته‌بندی، استفاده از جوهر است که روی بسیاری از مواد، اعمال می‌شود.
  • علامت‌گذاری لیزری: در این روش، پرتویی قوی از لیزر، به سطح محصول اعمال شده و روی آن را علامت‌گذاری می‌کند.

سخن پایانی

زندگی روزمره ما، پر از محصولات و مواد مختلفی است که احتمالا از همه آن‌ها استفاده کنیم. بسیاری از این محصولات به نگهداری ویژه‌ای نیاز داشته و برخی دارای حساسیت بالایی در برابر ضربه هستند. استفاده از بسته‌بندی مناسب برای هر یک از این لوازم، امری ضروری‌ست که به دلیل حجم بالای محصولات، به صورت دستی و به کمک انسان، امکان‌پذیر نبوده و با ماشین آلات بسته‌بندی انجام می‌شود. ما در این مقاله انواع مختلف ماشین آلات بسته بندی را عنوان کرده و هر یک را مورد بررسی قرار دادیم. از این که در این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پلاستیک‌ ماشین‌ الوان، شماره همراه خود را وارد نمایید. در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها بصورت عمده امکان پذیر است.