بسته بندی سرنگ | بررسی اصول، بایدها و نبایدها

بسته بندی سرنگ | بررسی اصول، بایدها و نبایدها

یکی از مهم‌ترین صنایعی که از بسته‌بندی‌های مختلف استفاده می‌کند، صنعت پزشکی‌ست. با ورود ویروس کرونا به زندگی مردم در سراسر جهان و همه‌گیر شدن آن، استفاده از وسایل پزشکی نیز از حد معمول بالاتر رفت و در این میان، سرنگ‌ها نیز در تعداد بسیار بالاتری تولید شده‌اند. به افزایش سفارش سرنگ در سال‌های گذشته و همچنین آینده به دلیل ادامه داشتن ویروس کرونا، مجموعه‌های تولید‌کننده این وسیله پزشکی می‌بایست تجهیزات بسته‌بندی سرنگ خود را به‌روز کنند.

برای این کار، تولیدکنندگان باید از سلامت وسایل و مواد اولیه اطمینان حاصل کرده، فناوری‌های به روز دنیا را شناخته و از بهترین آن‌ها جهت تولید بسته‌بندی سرنگ، بهره ببرند. برای استفاده از بهترین بسته‌بندی برای سرنگ‌ها، ممکن است سوالات مختلفی برای ما ایجاد شود. از جمله اینکه دقیقا چه چیزی را باید بسته‌بندی کنیم؟ چه ماشین‌‌آلاتی برای بسته‌بندی به کار می‌روند؟ ما در این مقاله قصد داریم به سوالات مختلف درباره بسته‌بندی سرنگ پاسخ دهیم.

چگونه دستگاه مناسب برای بسته بندی سرنگ را انتخاب کنیم؟

ابتدا باید از خود بپرسید از دستگاه مورد نظر چه می‌خواهید و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ پاسخ دادن به سوالات زیر نیز به شما برای داشتن تجربه بهتر کمک می‌کند.

  • دقیقا قصد بسته‌بندی چه چیز‌هایی را دارید؟
  • خروجی دستگاه باید به چه صورتی باشد؟
  • میزان انعطاف مورد نظر شما چقدر است؟
  • چقدر قابلیت تغییر دارد؟
  • فضای لازم برای قرار دادن آن چقدر است؟
  • برای بسته‌بندی محصولات به چه مقدار زمان نیاز دارید؟
  • آیا تجهیزات دستگاه قابل یافتن است؟ 
بررسی انواع بسته بندی سرنگ

برای اطمینان از استریل بودن سرنگ‌ها چه چیزهایی را در نظر بگیریم؟

بعد از پاسخ دادن به سوالات بالا، باید ببینیم یک دستگاه مناسب برای بسته‌بندی سرنگ، چگونه محصولات را استریل نگه می‌دارد. این موضوع یکی از مهم‌ترین مواردی است که در صنعت پزشکی در نظر گرفته می‌شود. چرا که وجود آلودگی در دستگاه یا در مراحل بسته‌بندی، می‌تواند عواقب فاجعه‌باری را برای مجموعه شما و همچنین بیماران به همراه داشته باشد.

۱. باز شدن آسان بسته‌بندی

از جمله نکات مهم برای اطمینان از استریل بودن بسته‌بندی سرنگ، باز شدن آسان و بهداشتی آن است. بسته‌بندی سرنگ می‌بایست به راحتی و به طرز صحیح توسط پرستاران باز شود.

۲. استریل و ضدعفونی کردن

بسته‌بندی سرنگ شما ممکن است بعد از اعمال، تحت روش‌های مختلف ضدعفونی کردن مانند بخار داغ، گازهای ضدعفونی‌کننده یا اشعه‌های گاما و پرتو الکترونیکی قرار بگیرد. برای انتخاب دستگاه بسته‌بندی سرنگ، ضدعفونی کردن صحیح، سریع و آسان بسته، از جمله مواردی‌ست که باید در نظر داشته باشید.

ترموفرمینگ چیست؟

معمولا هنگام بسته‌بندی سرنگ‌ها از ترمو فرمر استفاده می‌شود. فرآیند ترموفرمینگ که به اختصار با TFS نوشته می‌شوند، به زمانی گفته می‌شود که با اعمال حرارت و فشار لازم به سینی‌های پلاستیکی و شکل‌دهی مناسب، ظروف را برای قرار دادن محصولات مختلف در آن‌ها، آماده می‌کنند. در صنعت بسته‌بندی سرنگ نیز این سینی به شکل سرنگ هستند.

بعد از قرار گرفتن سرنگ‌ها در سینی، روی ظرف با مواد خاص، بسته و مهروموم شده و وارد محل مخصوصی از دستگاه می‌شوند تا بسته‌بندی‌های جداگانه‌ای برای سرنگ‌ها ایجاد شود. بسته به نیاز شما در بسته‌بندی سرنگ،‌فرایند ترموفرمینگ می‌تواند با استفاده از فیلم استرچ‌های انعطاف‌پذیر، نیمه سفت یا سفت انجام شود.

کدام دستگاه ترموفرمینگ برای بسته‌بندی سرنگ، مناسب است؟

دستگاه‌های ترموفرمینگ استفاده‌پذیر برای محصولات پزشکی از جمله سرنگ‌ها، گازهای استریل‌شده،‌ کیت‌ها و سایر تجهیزات، از سایر دستگاه‌ها، کمی متفاوت است. بسته به پاسخ‌هایی که سوالات اول مقاله مانند خروجی دستگاه، هزینه لازم و محل مورد نیاز برای قرار دادن دستگاه‌ها داده‌اید، دستگاه ترموفرمینگ مناسب برای نیازهای شما تعیین می‌شود. بدیهی است که هرچه دستگاه ترموفرمینگ کوچک‌تر باشد، خروجی آن نیز کوچک‌تر بوده و برعکس.

معمولا مجموعه‌هایی که قصد بسته‌بندی سرنگ‌ها را دارند از دستگاه‌های متوسط و بزرگ استفاده می‌کنند. چرا که حجم محصولات بالا بوده و به سرعت عملکرد بالایی در کار نیز احتیاج دارند. برای انتخاب اپراتوری مناسب برای دستگاه ترموفرمینگ خود، حتما فردی آشنا با این فرایند را در نظر بگیرید.

برای اطمینان از استریل بودن سرنگ‌ها چه چیزهایی را در نظر بگیریم؟

آیا فرایند بسته بندی سرنگ باید حتما به صورت اتوماتیک باشد؟

اتوماتیک کردن فرایند بسته‌بندی سرنگ، یکی از بهترین و به‌صرفه‌ترین کارهایی است که می‌توانید در مجموعه خود انجام دهید. چرا که معمولا حجم سفارش این نوع محصول بالا بوده و به سرعت عملکرد زیادی هم احتیاج است. همچنین بسته‌بندی اتوماتیک سرنگ‌ها، احتمال آلوده شدن بسته‌بندی‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. اگر بخواهیم درباره عملکرد یک دستگاه تمام اتوماتیک بسته‌بندی سرنگ صحبت کنیم، می‌توان گفت به صورت زیر است:

بسته‌بندی اولیه

در قسمت اول فرایند، سرنگ‌ها به وسیله فیدر کاسه‌ای یا فیدر خطی ارتعاشی، سرنگ تغذیه می‌شود. این فرایند سرنگ‌ها را از یک‌دیگر جداسازی کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا یا در زنجیره گروه‌بندی قطعات قرار بگیرند یا به صورت تصادفی و نامرتب در محل ربات انتخاب‌کننده فرستاده شوند. این موضوع معمولا بر اساس سرعت و میزان انعطاف‌پذیری قطعات در لاین، تعیین می‌شود. ربات انتخاب‌کننده، سرنگ‌ها را یکی یکی یا به صورت گروهی در دستگاه ترموفرمر قرار می‌دهد.

بسته‌بندی ثانویه

بعد از مرحله اول بسته‌بندی سرنگ، نوبت بسته‌بندی ثانویه آن‌هاست. بعد از خروج سرنگ‌ها از دستگاه ترموفرمینگ، محصولات به صورت اتوماتیک وارد دستگاه تو در تو یا nesting system شده که در آن سرنگ‌ها به صورت کنار یا روی هم، بسته‌بندی می‌شوند. بعد از بسته‌بندی ثانویه و قرار گرفتن سرنگ‌ها در کارتن‌های مناسب که همه این مراحل به طور اتوماتیک صورت می‌گیرند، دستگاه‌های جابه‌جا کننده، کارتن‌ها را در محل مناسب قرار می‌دهند.

سخن پایانی

استفاده از محصولات پزشکی به صورت کاملا بهداشتی و در بسته‌بندی‌های مناسب، یکی از مهم‌ترین مسائل در این حوزه محسوب می‌شود. به دلیل حجم بالای محصولات، استفاده از دستگاه‌هایی که فرایند بسته‌بندی را به صورت کاملا بهداشتی، سریع و در حجم بالا انجام دهد، اهمیت زیادی دارند. ما در این مقاله عملکرد دستگاه ترموفرمینگ و دستگاه‌های اتوماتیک بسته‌بندی سرنگ را بررسی کردیم و همچنین دانستیم که چطور می‌توان دستگاه مناسب با قابلیت استریل کردن صحیح را پیدا کرد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پلاستیک‌ ماشین‌ الوان، شماره همراه خود را وارد نمایید. در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها بصورت عمده امکان پذیر است.