راهنمای انتخاب بسته بندی مواد غذایی

راهنمای انتخاب بسته‌بندی مواد غذایی

در حوزه بزرگ و گسترده‌ای مانند تولید مواد غذایی، استفاده از بسته بندی مناسب برای مواد مختلف، اهمیت بسیاری دارد. انتخاب درست‌، فقط برای کاربردی بودن و سلامت غذا نیست، بلکه می‌تواند شما را چندین پله از رقیبانتان جلوتر قرار دهد. چه قصد خرید غلاتی مانند آرد و ماکارونی را داشته باشید چه بخواهید برای میان‌وعده نوشیدنی بخرید، اولین چیزی که شما را به سمت آن جذب می‌کند، بسته‌بندی ماده غذایی‌ست!

انتخاب و استفاده از بسته بندی مناسب مواد غذایی، نه تنها کاربران را به خود جذب می‌کند، بلکه از محتویات داخل خود در برابر ضربه، تماس با هوا و هر آسیب دیگری محافظت می‌کند. به همین دلیل، ما در این مقاله قصد داریم راهنمای انتخاب بسته بندی مواد غذایی را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

چرا بسته بندی مواد غذایی مهم است؟

بسته بندی، درست مانند جذب مشتریان، کیفیت و ماندگاری محصول را نیز نشان می‌دهد. بیشتر افراد ماده غذایی را با توجه به ظاهر آن، خریداری کرده و در مراحل بعد به چیزهایی مانند مواد اولیه، مقدار محصول و… توجه می‌کنند. 

۱. بسته بندی، از ماده غذایی محافظت می‌کند

زمانی که مواد غذایی از مرحله تولید عبور می‌کنند، به فروشگاه‌ها منتقل می‌شوند که در این مسیر ممکن است در عرض ضربه، آب و رطوبت، گردوغبار، هوای گرم و سرد، قرار بگیرند. استفاده از بسته بندی مناسب برای مواد غذایی از آن در برابر عوامل مختلف محافظت کرده و به مشتری این اطمینان را می‌دهد که محصولی سالم را دریافت می‌کند. 

۲. جابه‌جایی ماده غذایی را آسان‌تر می‌کند

هنگام جابه‌جایی هر وسیله‌ای، از پارچه گرفته تا وسایل برقی، نیاز است آن را در بسته‌بندی مخصوصی قرار دهیم تا جابه‌جایی را برای ما آسان کرده و وسیله را نیز تمیز نگه دارد. مواد غذایی مختلف ممکن است دارای روکش پلاستیکی، قوطی، بطری، جعبه، بسته کاغذی باشند یا حتی بسته‌ای نداشته باشند. در صورت نبود این بسته‌بندی‌ها، ماده غذایی به طور کامل آلوده شده و از بین می‌رود.

۳. روی مشتری‌ها تاثیر می‌گذارد

عواملی مانند رنگ، شکل و به‌طور کلی ظاهر مواد غذایی، تاثیری اجتناب‌ناپذیر بر تصمیم‌گیری کاربران برای خرید می‌گذارد. چرا که مغز افراد واکنش متفاوتی به رنگ‌ها می‌دهد! بنابراین انتخاب درست بسته و همین رنگ و شکل آن، می‌تواند مشتری را از محصولات شما دور یا او را جذب کند. نوشته روی بسته و اندازه تصاویر یا متن‌ها، از موضوعات مهم دیگری‌ است که در ظاهر باید به آن توجه کنید.

۴. برند شما را نشان می‌دهد

در معرفی یک برند، علاوه بر کیفیت محصولات، نحوه ارائه و ظاهر آن‌ها نیز تاثیر بسیاری می‌گذارد. زمانی که شما از بسته‌بندی‌های زیبا و شیک برای مواد غذایی تولید شده خود استفاده می‌کنید، به مشتریان نشان می‌دهید که برای محصولات و کاربران آن، ارزش قائلید و همین موضوع کافی‌ست تا میزان اعتبار شما نزد مشتریان افزایش پیدا کند.

چطور بسته‌بندی مناسب مواد غذایی را انتخاب کنیم؟

چطور بسته‌بندی مناسب مواد غذایی را انتخاب کنیم؟

چه بسته‌بندی را برای کدام مواد غذای به کار ببریم؟ درست مانند محصولات تولید شده در حوزه غذایی، بسته‌بندی‌های مختلفی نیز برای این کار تولید شده‌اند. البته این بسته‌ها مانند هم نبوده و هر یک مزیت‌ها و کاربردهای خود را دارند. با این حال، زمانی که می‌خواهید بسته‌بندی مناسب ماده غذایی را از میان نمونه‌های مختلف گزینش کنید، باید به دو نکته مهم توجه داشته باشید:

  1. بسته‌بندی مورد نظر شما باید از محتویات محافظت کند.
  2. چیزی که انتخاب می‌کنید، باید از نظر مشتری‌ها جذاب باشد.

شاید بخواهید بسته‌بندی انتخابی شما، دوست‌دار طبیعت نیز باشد، اما حقیقت این است که بیشتر بسته‌بندی‌های تولید شده، این ویژگی را ندارند. علاوه بر این موارد، شما می‌بایست به موضوعات دیگر هم توجه کنید؛

  • طراحی و زیبایی
  • جنس بسته
  • نوع ماده غذایی
  • عمر بسته‌بندی
  • استفاده آسان
  • دسترسی راحت
  • هزینه موردنیاز برای تولید یا خریداری

ویژگی‌های یک بسته‌بندی خوب چیست؟

هنگام انتخاب بسته‌بندی مواد غذایی، مواردی هستند که شاید به چشم نیایند، اما باید به آن‌ها توجه کنید! با این اوصاف، یک بسته‌بندی خوب و مناسب برای مواد غذایی، چه ویژگی‌هایی دارد؟

۱.  نگهداری مناسب از محتویات

بسته‌بندی که انتخاب می‌کنید می‌بایست به خوبی از غذا یا خوراکی داخل آن محافظت کند. این موضوع علاوه بر سلامتی کاربران، به برند شما هم اعتبار می‌بخشد! برای حبوبات بهتر از لفاف بسته بندی با قابلیت چاپ استفاده کنید.

۲. اطلاعات مناسب روی محصول

یکی از عوامل مهم ظاهری، متن‌ها و تصاویری است که روی بسته‌بندی آن وجود دارد. این که شما چه اطلاعات و تصاویری از ماده غذایی، روی بسته آن به نمایش می‌گذارید، می‌تواند مشتری را ترغیب کرده یا پس بزند.

ویژگی‌های یک بسته‌بندی خوب چیست؟

۳. استفاده آسان

احتمالا تابه‌حال خوراکی‌هایی خریده‌اید که حتی با تلاش فراوان هم نتوانستید آن را باز کنید. همین موضوع می‌تواند در دفعات بعد شما را از خرید محصول از آن برند خاص، دور کند.

۴. طراحی زیبای بسته‌بندی

اولین چیزی که چشم مشتری‌ها را می‌گیرد، ظاهر محصول است. اگر از رنگ‌ها جذاب در کنار بسته‌بندی زیبا استفاده کنید، شک نکنید که تاثیر آن را می‌بینید. اما استفاده از بسته‌بندی زیبا و شکیل به معنای هزینه بیشتر نیست. هزینه بیشتر از تهیه بسته‌بندی یعنی هزینه بیشتر محصول و در نتیجه دور کردن مشتری! شما می‌توانید با هزینه کم، بسته‌بندی شگفت‌انگیزی انتخاب کنید! 

به عنوان مثال، نوشابه‌های انرژی‌زا برای ورزشکاران یا افرادی است که می‌خواهند سرحال باشند و از انرژی خود استفاده کنند. بسته‌بندی این ماده غذایی، می‌بایست سبک با رنگ‌ها یا طرح‌های هیجانی باشد. بسته‌بندی غذای کودکان نیز باید آن‌ها را به خود جذب کند. 

الزامات روی یک بسته‌بندی مناسب چیست؟

همانطور که گفتیم اینکه چه متن‌ها تصاویری روی بسته‌بندی خود به نمایش بگذارید، اهمیت بالایی دارد. چه از بسته‌بندی فلزی استفاده کنید چه کاغذی، اطلاعاتی هستند که حتما باید روی محصول دیده شوند. از جمله:

  • نوع محصول: این مورد که اینکه ماده غذایی شما چه چیز و از چه نوع است، باید روی بسته‌بندی قرار گیرد. مانند شیر، کلوچه، گوشت و…
  • مقدار خالص ماده: اگر ماده غذایی جامد بوده، وزن و اگر مایع است، حجم آن را روی بسته‌بندی بیاورید.
  • اطلاعات محصول: اطلاعات کارخانه، تولید‌کننده، آدرس، نان و مواردی از این قبیل، بهتر است روی بسته‌بندی قرار بگیرند. زیرا به کاربر، احساس اطمینان می‌دهد.
  • مواد اولیه و اطلاعات تغذیه: مواد به کار رفته برای تولید محصول و همچنین میزان انرژی، چربی، قند و… را روی بسته‌بندی قرار دهید.
  • تاریخ تولید و انقضا: این مورد می‌تواند مهم‌ترین اطلاعاتی باشد که به کاربر می‌دهید.

سخن پایانی

انتخاب بسته‌بندی ماده غذایی، شاید کار دشواری به نظر برسد، اما مطمئن باشید انتخابی درست بهترین نتایج را برای شما به ارمغان می‌آورد. ما در این مقاله، به مواردی اشاره کردیم که باید برای انتخاب بسته‌بندی مواد غذایی مناسب در نظر داشته باشید. از اینکه با ما همراه بودید، ممنونیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پلاستیک‌ ماشین‌ الوان، شماره همراه خود را وارد نمایید. در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها بصورت عمده امکان پذیر است.