ساشه چیست؟ بررسی انواع بسته بندی ساشه و مقدار هر ساشه

ساشه چیست؟ بررسی انواع بسته بندی ساشه و مقدار هر ساشه

ساشه‌ها در مقایسه با بسته‌بندی‌های سنتی راهکارهای بهتری هستند و باعث جلب رضایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌شوند. اگر می‌خواهید محصولتان در مقایسه با رقبا متفاوت باشد و به راحتی در دسترس مصرف کنندگان قرار بگیرد و استفاده شود، بسته‌بندی ساشه‌ای بهترین گزینه برای شما می‌باشد. بسته‌بندی ساشه نه‌تنها راحت است، بلکه بهترین راهکار برای تحویل محصولات نهایی در حوزه‌های غذا، دارو، پزشکی و… به دست مصرف کننده است. امروزه تکنیک‌های تازه‌ای از ساشه‌ها در دنیا متداول شده‌اند و این بسته‌بندی به‌وسیله تولیدکنندگان ترجیح داده می‌شود. این مقاله از پلاستیک ماشین راهنمای جامعی درباره انواع ساشه است. شما با خواندن این مقاله با مفاهیم بسته بندی ساشه، مزایا و معایب و کاربردها و دستگاههای آن آشنا می شوید، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ساشه چیست؟

ساشه به بسته بندی یک‌بارمصرف و کوچک گفته می‌شود که برای نگهداری سس، شامپو، دارو، انواع سَم و…. استفاده می‌شود. کاربرد اصلی ساشه در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی و غذایی است. بسته‌های کوچک ساشه‌ها می‌توانند در عرض‌های 36 میلی‌متر، 70 میلی‌متر و 90 میلی‌متر عرض و در طول‌های 40 میلی‌متر تا 120 میلی‌متر تولید شوند، البته اندازه نهایی کاملاً بستگی به نوع محصول و درخواست مشتری است. ساشه‌ها به‌راحتی باز شده و تمام محصول داخل آنها استفاده می‌شود. این بسته‌ها در چاپ و تولید نیز به‌صرفه بوده و در موارد تبلیغاتی برای محصول نیز گزینه مناسبی هستند. در حال حاضر برخی از انواع غذای کودک یا حتی غذای بیماران مزمن مانند سرطان یا غذاهای انترامیل نیز به‌صورت ساشه بسته‌بندی می‌شوند.

ساشه قهوه و نوشیدنی

مزایای بسته بندی ساشه چیست؟

  • بسته‌بندی ساشه‌ای یکبار مصرف است.
  • محتویات به‌اندازه یک وعده بسته‌بندی می‌شوند.
  • سریع و راحت استفاده می‌شود.
  • حجم و وزن خیلی کمی دارد.
  • ظاهر آن جذاب، تمیز و شیک است.
  • برای محصولات مایع و جامد قابل‌استفاده است.
  • بهداشتی و مقاوم در برابر رطوبت و عبور انواع آلودگی است.
  • مقرون‌به‌صرفه در چاپ و تولید است.

کاربرد ساشه

بسته‌بندی ساشه‌ای برای مواد گوناگونی از جمله نسکافه، قهوه، کاپوچینو، هات‌چاکلت، سس، آبلیمو، نمک، شکر، سماق، شامپو، دارو و… کاربرد دارد. با این نوع بسته‌بندی می‌توان ارزش مواد غذایی را حفظ و از ورود آلودگی و خرابی پیشگیری کرد. همچنین نوع بسته‌بندی به گرانولی یا مایع بودن مواد غذایی بستگی دارد.

ساشه پزشکی الکل

انواع ساشه کدام است؟

انواع ساشه‌ها به دلیل طراحی و ابعاد مناسبی که دارند، دارای کاربردهای مختلفی هستند. بسته‌های ساشه به شکل چندلایه تولید می‌شوند و به دلیل دوخت پذیری مناسب، مانع از ورود هر نوع آلودگی خارجی و رطوبت به درون بسته‌ها می‌شوند. به همین دلیل سلامت و بهداشت محصولات، حتی دارو و تولیدات پزشکی نیز به خوبی حفظ خواهد شد. ساشه بسته به نوع موادی که در داخلش نگهداری می‎شود، از مواد متفاوت و با تعداد لایه‌های مختلفی تولید می‌شود. به طور مثال برای ساشه‌های سس از ترکیب آلومینیوم، کاغذ و پلاستیک استفاده می‌شود. اما به طور کلی، ساشه را بر اساس کاربرد دسته بندی می‌کنند که در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن می‌پردازیم:

ساشه غذایی

 ساشه غذایی چیست؟ بسته بندی غذایی، یکی از اصلی‌ترین کاربرد ساشه‌ها است که به دلیل کاربری آسان، کم‌حجم‌بودن و طراحی ارگونومیک، در صنعت مواد غذایی با استقبال وسیعی روبرو شده است. سس‌های تک نفره رستوران‌ها یکی از شناخته شده‌ترین کاربردهای ساشه غذایی هستند و احتمالاً بارها از آنها استفاده کرده‌اید. ساشه غذایی چند لایه است و لایه داخلی معمولاً از آلومینیوم تولید می‌شود. لفاف داخلی ساشه‌های غذایی در مکانی کاملاً بهداشتی و به‌دور از هر نوع آلودگی و با استفاده از دستگاه‌هایی با سطح تکنولوژی بالا تولید می‌شوند. از انواع مختلف ساشه غذایی می‌توان به بسته‌بندی‌های زیر اشاره کرد:

  • سس
  • آلوچه و لواشک
  • آبلیمو و سرکه
  • مغز تخمه‌کدو و آفتاب‌گردان
  • بادام‌زمینی
  • بسته‌بندی حبوبات

ساشه گیاهی

ساشه گیاهی بسته‌ای است که برای نگهداری انواع پودرها، ادویه و گیاهان دارویی بکار می‌رود. به طور مثال ساشه آویشن نوعی از این محصول است که بسته‌های یکبار مصرف تک‌نفره آویشن معطر را جهت مصرف در رستوران‌ها، هتل‌ها، کترینگ‌ها، آشپزخانه‌ها، فست‌فودها آماده می‌کند. ساشه گیاهی کاربردهای مختلفی دارد و از بسته‌بندی‌های یک‌نفره مواد پودری و گرانولی ریز مانند نمک، شکر، ادویه‌های معطر، فلفل قرمز، فلفل سیاه و انواع گیاهان دارویی مانند روتارین و پودرهای تقویت‌کننده را پوشش می‌دهد.

علاوه بر ادویه‌جات معطر می‌توان انواع دم‌نوش از جمله چای سبز، چای ترش، بومادران، به‌لیمو و… را به‌راحتی دربسته‌های کوچک تک‌نفره ساشه بسته‌بندی کنید. ساشه، دم‌نوش‌های گیاهی مختلف را بدون دردسر و مشکلات روش سنتی، آماده مصرف و دم‌کردن می‌کند.

 سرعت بسته بندی ساشه‌های گیاهی بسیار بالا است و تمامی فرایند بسته‌بندی به شکل تمام‌اتوماتیک انجام می‌شود. البته نوعی دستگاه تی‌بگ زن نیز دم‌نوش‌های مختلف را دربسته‌های کوچک کاغذی بسته‌بندی می‌کند که نوع بسته‌بندی آن متفاوت است. مخزن دستگاه ساشه گیاهی که نوعی ساشه پودری است، طوری طراحی شده که به‌جای جک مجهز به مادون است تا مانع از به هم چسبیدن مواد گیاهی موردنظر شود.

بسته بندی ساشه شکر

 ساشه دارویی

در صنعت دارو، ساشه‌ها برای انواع مختلف محصولات دارویی خشک و مکمل‌های رژیمی استفاده می‌شوند. این ساشه‌ها دارای لایه‌هایی بصورت لامینه شده هستند که مانع از ورود میکروب‌های خارجی می‌شوند و همین موضوع نیز موجب یک بسته‌بندی مناسب و ایده‌آل برای محصولات دارویی می‌شود. به طور مثال داروهای سولوستون و روتارین و هزاران مثال دیگر، در بسته‌های کوچک ساشه نگهداری می‌شوند که مصرف آسانی دارند. چرا ساشه برای محصولات دارویی مناسب است؟ زمان مصرف دارو، همه ما با مشکل میزان مصرف روبرو هستیم و اشتباه در تعیین مقدار بسیار رایج است. اما داروهایی که شرکت سازنده در ساشه به بازار عرضه می‌کند، برای یکبار مصرف هستند و دیگر مشکل اندازه گیری ندارند.

ساشه آرایشی بهداشتی

ساشه‌های آرایشی بهداشتی نیز مانند ساشه‌های مواد غذایی از چندلایه فویل آلومینیوم، متالایز و… تولید می‌شوند. بسته‌بندی‌های این نوع ساشه مشتری‌پسند است که به طور کاملاً بهداشتی تهیه می‌شود و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. به دلیل پوشش محکم مناسب با قابلیت دوخت پذیری بالا و حجم کم، دارای محبوبیت بالایی بین تولیدکننده‌ها، جهت مصارف گوناگون است. ساشه‌های آرایشی بهداشتی اغلب به‌عنوان محصولاتی یکبار مصرف جهت تبلیغات و معرفی محصول موردنظر به کار برده می‌شوند. براین‌اساس کیفیت چاپ چنین محصولاتی در درجه اول اهمیت قرار دارد و با توجه‌ به انواع مصارف ساشه‌های آرایشی بهداشتی آنها را تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

از ویژگی‌های بارز این نوع ساشه می‌توان به کیفیت بالای چاپ، حجم پایین و تولید به‌صورت براق یا مات اشاره کرد. ساشه‌های آرایشی بهداشتی شامل مواردی از قبیل لوسیون، لاک‌پاک‌کن، کاندوم، پنبه الکلی، رنگ مو، شامپو، پودر دکلره، پودر موبر، دستمال مرطوب مخصوص کودکان و دستمال مرطوب بانوان و آقایان می‌شود. تولید ساشه‌های آرایشی و بهداشتی باکیفیت بالا و هزینه مقرون‌به‌صرفه با استفاده از دستگاه ساشه امکان‌پذیر است.

ساشه کشاورزی

یکی از محصولات متنوع از ساشه مربوط به بخش پاکت‌های صنعت کشاورزی است. سالیان متوالی در این زمینه تجربه کسب شده است و راهکارهای مناسبی در راستای بسته‌بندی‌های متنوع و مناسب محصولات مختلف کشاورزی ارائه شده است. امروزه تولیدکنندگان توانسته‌اند با استفاده از دستگاه ساشه محصولات کشاورزی مانند انواع سموم و آفت‌کش‌ها، کودها را بسته‌بندی و به بازار عرضه کنند.

لفاف‌های به کار رفته در بسته‌های ساشه کشاورزی، محصول داخل ساشه را از هر نوع عوامل خارجی و نور محافظت می‌کند. همچنین بسته‌ها مقاومت بالایی در برابر پارگی و دما دارند. برخی از محصولات کشاورزی مانند سموم و آفت‌کش‌ها به شکل طبیعی سمی و واکنش‌پذیر هستند. ازاین‌رو داشتن بسته‌بندی مناسب که آن را از هرگونه نشت پذیری یا ورود هوا و رطوبت، در امان نگه دارد، مهم است. ساشه‌های کشاورزی طبق استانداردها و حفظ مناسب مواد شیمیایی تولید می‌شوند. این ساشه‌ها به‌صورت چندلایه بسته‌بندی می‌شوند و امکان چاپ چندین رنگ روی آنها وجود دارد.

خرید و چاپ روی ساشه

روش بسته بندی ساشه

بسته‌بندی ساشه‌ای یکی از محبوب‌ترین پکیجینگ‌ها برای انواع محصولاتی است که اغلب به‌صورت پک‌های کوچک مورداستفاده قرار می‌گیرند. ساشه‌ها به‌وسیلهٔ مهروموم کردن لایه‌ها شرایطی را محیا می‌کنند که محصول درون بسته‌بندی را در برابر نور، رطوبت و اکسیژن محافظت گردد. این در حالی است که انعطاف‌پذیری این نوع بسته‌بندی شرایط را برای جابه‌جایی و انتقال و نگه‌داری محصولات به‌راحتی امکان‌پذیر می‌کند. در این نوع بسته‌بندی برای استفاده از محصول با کشیدن دو طرف لبه‌ها به جهت معکوس به‌راحتی می‌توان به محتویات درون بسته‌بندی دسترسی پیدا کرد که شکاف کوچکی که در کنار یکی از لبه‌ها تعبیه شده به این کار سهولت بیشتری بخشیده است.

انواع دستگاه ساشه

دستگاه بسته‌بندی ساشه، تجهیزی چندکاره و ایستاده است. این دستگاه جهت بسته‌بندی فرآورده‌های صنایع بهداشتی و غذایی در انواع تک‌نفره یا ساشه‌ای استفاده می‌شود. از جمله برای بسته‌بندی فرآورده‌هایی که در خانه‌ها، فست‌فودها، قنادی‌ها، داروخانه‌ها و… استفاده می‌شود، بکار می‌رود. در ادامه به توضیح هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • دستگاه ساشه مایعات: دستگاه ساشه مایعات می‌تواند به‌خوبی تمامی مایعات رقیق و غلیظ را بسته‌بندی کند. این دستگاه‌ها با استفاده از ورق‌های بسته‌بندی آماده، محصول را در داخل ساشه ریخته و باحرارت گرم می‌کنند. دستگاه ساشه مایعات به‌عنوان دستگاه بسته‌بندی سس تک‌نفره، دستگاه بسته‌بندی عسل تک‌نفره، رب، مواد آرایشی و دیگر مایعات که نیاز به بسته‌بندی‌های یک‌نفره یا رستورانی دارند، کاربرد دارد. دستگاه میزان تعیین شده‌ای از مایعات را در هر بسته ریخته و سپس سر آن را با مدل انتخابی شما می‌بندد. این دستگاه که به‌صورت تمام استیل است و این قابلیت را دارد که در برابر هرگونه اسید خوراکی مقاوم باشد. کارایی دستگاه بسته‌بندی ساشه‌ای مایع به‌گونه‌ای است که شما می‌توانید بدون بهره‌گیری از اپراتور از آن استفاده کنید.
  • دستگاه ساشه پودری: دستگاه ساشه پودری بیشتر در صنایع غذایی کاربرد دارد و معمولاً به شکل ایستاده و مدادی بسته‌های ساشه را پر می‌کند که به آنها ساشه مدادی نیز گفته می‌شود. این دستگاه‌ها به‌عنوان دستگاه بسته‌بندی نسکافه تک‌نفره، دستگاه بسته‌بندی قهوه تک‌نفره و محصولات پودری دارویی کاربرد دارند. همچنین دستگاه بسته‌بندی ساشه‌ای پودری برای بسته‌بندی مواد پودری مانند نمک، فلفل، ادویه، انواع مواد بهداشتی و آرایشی پودری، انواع سمپل‌های محصولات گوناگون که به‌صورت پودری عرضه می‌شوند، استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که طراحی خاص مخزن دستگاه بسته‌بندی ساشه‌ای پودری این امکان را ایجاد می‌کند که مواد پودری حالت خود را حفظ کرده و سفت نشوند. دستگاه بسته‌بندی ساشه‌ای پودری این قابلیت را دارد که مواد موردنظر دقیقاً به میزان موردنظر و وزن تعیین شده در بسته‌بندی‌ها قرار گیرد.
  • دستگاه ساشه گرانولی: گرانول به موادی پلیمری یا پلاستیکی می‌گویند که به‌صورت دانه‌ای درآمده باشد. دستگاه‌های بسته‌بندی ساشه‌ای گرانولی اصطلاحاً برای بسته‌بندی موادی که به‌صورت دانه‌های کوچک باشند به کار می‌روند. یعنی نه آن‌قدر ریز و کوچک باشند که حالت پودری داشته باشند و نه آن‌قدر بزرگ باشند که مقادیری از آن در کف دست جا نشود. مانند: برنج، نمک، شکر، مواد بهداشتی و دانه‌های قهوه.
  • دستگاه ساشه تک نازل : معمولاً بیشتر مدل‌های دستگاه ساشه تک نازل هستند و ساشه را به شکل مدادی ایستاده پر می‌کنند. معمولاً بسته به نوع ماده بسته‌بندی، این دستگاه‌های ساشه زن می‌توانند بین ۱۵ تا ۳۰ بسته‌بندی در دقیقه انجام دهند که عدد مناسبی برای یک دستگاه تک نازل است.
  • دستگاه ساشه چند نازل : برخی از دستگاه‌های ساشه زن نیز از چند نازل و حتی از رول‌های بسته‌بندی باز استفاده می‌کنند که به شکل هم‌زمان و در زمان پرشدن باحرارت دوخته می‌شوند.

یک ساشه چقدر است؟ (یک ساشه چند قاشق است)

می‌دانید که اندازه هر قوطی، وزنش و مقدار ماده‌ای که داخل یک قوطی می‌ریزیم، با یک قوطی دیگر متفاوت است. پس اندازه هر ساشه و مقدار ماده‌ای که داخلش ریخته می‌شود، با ساشه دیگر فرق می‌کند. از 1 گرم تا 3 گرم، 10، 20 گرم گرفته تا اندازه‌های کوچک‌تر میلی‌گرم ساشه وجود دارد. مثلاً: ساشه سس کچاپ، معمولاً ۲۰ گرم هست. اگر توجه کنید حجم ساشه، روی بسته هم حک شده است. معمولاً ساشه‌های دارویی حاوی یک الی دو قاشق هستند.

یک ساشه چند قاشق است

نحوه کار انواع دستگاه ساشه

دستگاه بسته‌بندی ساشه از دو مدل خاص استفاده می‌کند. برخی مدل‌ها از ساشه‌هایی آماده استفاده می‌کنند که فقط یک سر باز دارند و پس از پرشدن بسته می‌شوند. برخی مدل‌ها نیز ساشه‌های ورقی دارند که پس از پرشدن هر چهار طرف آن‌ها بسته می‌شود که به آنها دستگاه‌های ساشه سه یا چهار طرف دوخت گفته می‌شود. در ادامه به معرفی مراحل انجام کار دستگاه دوم می‌پردازیم؛ زیرا از نظر کاری کامل‌تر است و البته مراحل کاری دستگاه اولیه کوتاه‌تر است و فقط فعالیت پرکردن و دوختن را خواهد داشت.

  • در مرحله اول رول‌های بسته‌بندی به‌دقت و درستی بر روی دستگاه ساشه قرار می‌گیرند.
  • در صورت ثبت تاریخ انقضا و دیگر اطلاعات، این کار در ابتدا و بادقت بر روی تمامی ورق‌های بسته‌بندی انجام می‌شود.
  • در مرحله بعدی رول‌ها با استفاده از تیغه‌های برنده دستگاه ساشه از وسط به دو بخش تقسیم می‌شوند تا بتوانند قسمت‌های پشت و روی ساشه را تشکیل دهند.
  • مرحله کاری بعدی تقسیم‌بندی هر ورق به بسته‌های ساشه تک‌نفره است که با برش کناره‌ها صورت می‌گیرد. ورق‌های برش شده در بخشی بادقت در کنار هم قرار می‌گیرند تا برای پرشدن آماده شوند.
  • از این مرحله به بعد انواع دستگاه ساشه به شکل مشابه عمل می‌کنند. بسته‌بندی از مواد پر می‌شود و تمامی اطراف ساشه با استفاده از حرارت دوخته شده و بسته‌بندی کامل می‌شود. البته در مدل‌های مدادی فقط یک لبه دوخته می‌شود؛ ولی در مدل‌های دیگر تمامی لبه‌ها باحرارت بسته می‌شوند.
  • در برخی از کارخانه‌های تولیدی به دلیل چسبیده بودن بسته‌ها به علت حرارت آن‌ها را با استفاده از تیغه‌هایی جدا می‌کنند و برخی دیگر نیز فقط برای بسته‌بندی اصلی تعدادی را جدا می‌کنند و بقیه را برای حمل‌ونقل بهتر در کنار یکدیگر نگه می‌دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پلاستیک‌ ماشین‌ الوان، شماره همراه خود را وارد نمایید. در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها بصورت عمده امکان پذیر است.