بسته بندی قهوه – معرفی محصولات مناسب و ترفندها

بسته بندی قهوه - معرفی محصولات مناسب و ترفندها

قهوه، یکی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود و به همین دلیل خرید و فروش آن نیز در کشورهای مختلف، صنعتی شناخته‌شده است. اگرچه در میان بسیاری از افراد این موضوع دست‌کم گرفته می‌شود، اما بسته‌بندی قهوه نیز مانند بسته‌بندی سایر مواد غذایی، اهمیت بالایی دارد. بدون بسته‌بندی مناسب برای قهوه، دانه‌های تازه آن به سرعت طعم و عطر خوش خود را از دست داده و بعد از آسیاب شدن نیز مزه خوشایند قهوه را نمی‌دهند.

حتی بهترین و مرغوب‌ترین انواع قهوه نیز، بدون داشتن بسته‌بندی مناسب، نمی‌توانند مدت زمان طولانی طعم و عطر خوبی داشته باشند. به دلیل اهمیت این موضوع، ما در این مقاله قصد داریم انواع مختلف بسته‌بندی قهوه را معرفی کرده و ویژگی‌های هر یک را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین ببینیم برای انتخاب بسته‌بندی مناسب، باید به چه چیزهایی توجه کنیم.

چرا بسته بندی قهوه اهمیت دارد؟

می‌توان گفت قهوه تنها نوشیدنی بین‌المللی‌ست که در تمام نقاط جهان مصرف شده و از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است. طبق نظرسنجی اخیر که در انجمن ملی قهوه صورت گرفته، حدود 70 درصد افراد در آمریکا، نوشیدن حداقل یک فنجان در هفته را در برنامه خود قرار می‌دهند. بسته‌بندی قهوه، باعث تازه‌تر بودن آن شده و از آن در برابر عوامل محیطی مختلف مانند رطوبت هوا، اکسیژن، نور و گردوغبار محافظت می‌کند. در واقع استفاده از بسته‌بندی مناسب برای قهوه، به شما این فرصت را می‌دهد محصول خود را در بهترین و تازه‌ترین حالت به کاربران ارائه دهید. قهوه در گروه محصولات غذایی است و به همین دلیل مانند دیگر انواع بسته بندی غذایی باید نکات بهداشتی در تولید بسته‌های آن به خوبی لحاظ کرد.

انواع مختلف بسته بندی قهوه

با توجه به نوع قهوه، نحوه به عمل آمدن آن و همچنین اندازه قهوه، بسته‌بندی‌های مختلفی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود که هر کدام ویژگی‌های به خصوصی دارند.

پاکت باکس پوچ (Flat bottom bag)

۱. پاکت باکس پوچ (Flat bottom bag)

یکی از متداول‌ترین بسته‌بندی‌ها برای قهوه، پاکت‌هایی با کفی صاف هستند که بسته‌بندی روی آن قرار می‌گیرد. بسته‌بندی‌های باکس پوچ، برای به نمایش گذاشتن قهوه در ویترین، گزینه مناسبی به شما می‌روند، چرا که بدون نیاز به تکیه دادن آن‌ها به دیوار، صاف قرار می‌گیرند. قسمت بالایی این بسته‌ها، دارای یک زیپ پلاستیکی است که به راحتی باز و بسته شده و در صورتی که کامل بسته شده باشد، جلوی ورود هوا را به داخل پک، می‌گیرد.

پاکت چهار طرفه دوخت (Quad Seal Bag)

۲. پاکت چهار طرفه دوخت (Quad Seal Bag)

این بسته‌ها از نظر ظاهری، مشابه پاکت‌های باکس پوچ هستند اما در چهار طرف بسته، پرس و موم شده‌اند. در نظر بسیاری از افراد، این نوع بسته‌بندی زیباتر بوده و برای قهوه مناسب‌تر است. اما به نسبت باکس پوچ قیمت بالاتری دارد. قسمت بالایی این بسته‌بندی، زیپی پلاستیکی دارد که از ورود هوا و گردوغبار به داخل بسته جلوگیری می‌کند.

پاکت ایستاده زیپ‌دار (Doypack)

۳. پاکت ایستاده زیپ‌دار (Doypack)

از دیگر بسته‌بندی‌های مخصوص قهوه که البته برای بسیاری از مواد غذایی دیگر از جمله شکلات یا میوه‌های خشک نیز به کار می‌رود، پاکت‌های ایستاده زیپ‌دار یا دوی پک هستند که از نظر شکل با پاکت باکس پوچ تفاوت‌های بسیاری دارند. همانطور که در تصویر می‌بینید بخش زیرین این پاکت‌ها بیضی‌شکل بوده و دو طرف آن پرس شده است. این نوع بسته‌بندی برای بسیاری از کاربران به دلیل باز و بسته شدن آسان‌تر و همچنین اشغال کردن فضای کم‌تر، انتخاب مناسب‌تری محسوب می‌شود.

پاکت‌های بالشتی (pillow bag)

۴. پاکت‌های بالشتی (pillow bag)

یکی از به‌صرفه‌ترین و البته ساده‌ترین بسته‌بندی‌ها برای قهوه، پاکت‌های بالشتی هستند که در بیشتر مواقع برای قهوه‌های فوری استفاده می‌شوند. این بسته‌ها ظاهری مانند بالش داشته و در طرف بالا و پایین، پرس شده‌اند. بسته‌های بالشتی مانند سایر بسته‌ها، زیپ‌دار نبوده و برای باز کردن آن می‌بایست بسته را با قیچی باز کنید.

5. ساشه قهوه

یکی از راه‌های عالی برای بسته‌بندی قهوه‌های فوری و تک نفره استفاده از ساشه است. ساشه یک بسته‌بندی باریک و کوچک است که داخل آن با مقداری قهوه، نسکافه، کاپوچینو و… پر می‌شود و هنگام مصرف به آسانی باز و استفاده می‌شود. این بسته‌های باریک معمولاً چندلایه هستند و به خوبی طعم و عطر محتویات را حفظ می‌کنند. 

بسته بندی قهوه تک نفره با ساشه

جنس بسته بندی قهوه

بسته بندی قهوه با مواد و طرح‌های مختلفی تولید می‌شود که برای نگهداری دانه‌های قهوه یا قهوه آسیاب شده برای فروش و توزیع به کار می‌روند. هدف از بسته بندی همانطور که در قسمت‌های قبل نیز توضیح داده شد، حفظ طراوت و طعم قهوه و در عین حال جذب و آگاه سازی مصرف کنندگان است. برخی از مواد رایج مورد استفاده برای بسته‌بندی قهوه عبارتند از:

  • پاکت‌های کاغذی: کاغذ رایج‌ترین مواد تولید بسته بندی قهوه است و اغلب از کاغذ کرافت یا کاغذ بازیافتی برای تولید پاکت استفاده می‌شود. پاکت‌ها سبک وزن و مقرون به صرفه هستند و به راحتی برند و اطلاعات روی آنها چاپ می‌شود.
  • فویل: بسته بندی فویلی از ترکیب پلاستیک و آلومینیومی تولید می‌شود که مانعی عالی در برابر رطوبت و هوا ایجاد می‌کند. فویل اغلب برای قهوه‌های خاص یا با کیفیت بالا استفاده می‌شود و کیفیت و عطر واقعی قهوه را به بهترین شکل ممکن حفظ می‌کند.
  • بسته‌های بدون هوا: این کیسه‌ها آب‌بندی حرارتی می‌شوند و اکسیژن از بسته خارج می‌شود تا از کهنه شدن قهوه جلوگیری کنند. این نوع اغلب برای قهوه پیش آسیاب شده و ساشه‌های قهوه استفاده می‌شوند.
  • ظروف شیشه‌ای: برخی از برندها قهوه خود را در ظروف شیشه‌ای بسته بندی می‌کنند که می‌توان آنها را مجددا استفاده کرد یا بازیافت کرد. شیشه‌ها ظاهر و احساس برتری دارند و همچنین می‌توانند به حفظ طعم و عطر قهوه کمک کنند.

بسته بندی قهوه علاوه بر نوع مواد بسته بندی مورد استفاده، شامل عناصر طراحی مختلف مانند برچسب، گرافیک و برند نیز می‌باشد تا محصول را در قفسه فروشگاه‌ها متمایز کند و اطلاعات محصول را به مصرف کننده منتقل کند. شما می‌توانید برای ثبت سفارش و خرید انواع بسته‌های مناسب با شماره‌های درج شده در سایت پلاستیک ماشین الوان تماس حاصل فرمائید.

بسته بندی قهوه و نسکافه با شیشه

5 نکته‌ای که باید برای انتخاب بسته بندی قهوه بدانید!

شناختن انواع بسته‌بندی برای قهوه، بخشی از این فرایند است. در این قسمت قصد داریم مواردی را عنوان کنیم که می‌بایست هنگام انتخاب و خرید بسته‌بندی این نوشیدنی محبوب به آن‌ها توجه کنید.

۱. داشتن سوپاپ گاز زدایی

قهوه‌های رست‌شده، به صورت طبیعی گاز دی‌اکسید‌کربن از خود خارج می‌کنند. اگر در بسته‌بندی قهوه، دریچه یا سوپاپی برای خروج این گاز وجود نداشته باشد، کیفیت قهوه به دلیل قرار داشتن در معرض این گاز، تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. وجود سوپاپ گاز زدایی، به خروج گاز کربن‌دی‌اکسید از بسته‌بندی کمک کرده و همچنین مانع ورود اکسیژن هوا به داخل آن می‌شود.

۲. فلاشینگ گاز

گاز اکسیژن، دشمن سرسخت قهوه‌های تازه به شمار می‌رود. شست‌وشوی بسته‌بندی به وسیله گازی بی‌اثر مانند نیتروژن قبل از پر کردن آن با قهوه، محیط را برای مدت زمان طولانی‌تری بدون وجود گاز اکسیژن، نگه می‌دارد.

۳. نوع باز و بسته شدن قهوه

همانطور که در انواع مختلف بسته‌بندی‌های قهوه دیدیم، روش‌های مختلفی برای پرس و مهروموم کردن پک وجود دارد. بهترین و البته به‌صرفه‌ترین روش برای باز و بسته کردن بسته، استفاده از روش بسته شدن نواری است که با فشار دادن قسمت بالایی پاکت، باز یا بسته می‌شود. البته زیپ‌دارهای پلاستیکی نیز گزینه‌های مناسبی هستند اما نسبت به روش بسته‌شدن نواری، هزینه بیشتری دارند.

۴. پایداری زیست‌محیطی

بسته‌های قهوه بعد از یک‌بار پر شدن، دیگر قابل‌استفاده نبوده و دور ریخته می‌شوند. استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی، می‌تواند برای سال‌های بسیاری، به محیط‌زیست آسیب برساند. به همین دلیل شما می‌توانید به جای بسته‌بندی‌های پلاستیکی، بسته‌های کاغذی را به کار ببرید که هم زودتر در محیط‌زیست تجزیه می‌شوند و هم به صرفه‌تر هستند.

سخن پایانی

همه ما دوست داریم هنگام نوشیدن قهوه، از آن نهایت لذت را برده و بهترین و تازه‌‌ترین عطر و طعم قهوه را تجربه کنیم. استفاده از بسته‌بندی مناسب برای قهوه، باعث حفظ مرغوبیت قهوه برای زمان طولانی‌تری شده و از تماس هوا یا گردوغبار با دانه‌های قهوه جلوگیری می‌کند. امیدواریم با خواندن این مقاله، بهترین انتخاب را انجام دهید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پلاستیک‌ ماشین‌ الوان، شماره همراه خود را وارد نمایید. در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها بصورت عمده امکان پذیر است.