سلفون صدفی چیست و چه کاربردی دارد؟

سلفون صدفی چیست

امروزه صنایع بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین صنایع به حساب می‌آیند زیرا بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث جذب مشتریان بیشتر به یک محصول شود. هر چه بسته‌بندی یک محصول جذاب‌تر باشد، بیشتر می‌تواند مشتریان را به سوی خود جذب کند. به همین منظور از مواد متفاوتی برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شود. یکی از مواد پرکاربرد که در صنایع بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سلفون صدفی نام دارد که به دلیل قابلیت‌های و ویژگی‌هایی که دارد، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

سلفون صدفی چیست؟

یکی از پرکاربردترین نوع پلاستیک برای بسته‌بندی است که امروزه به صورت گسترده به منظور بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در حالت عادی به صورت بی‌رنگ و شفاف است و پس از اضافه شدن برخی مواد افزودنی به ماده اولیه به صدفی تغییر رنگ می‌دهد. در واقع در اثر مخلوط کردن مواد اولیه PP با مواد افزودنی مستربچ یا تثبیت کننده رنگ صدفی، فیلم‌های سلفونی با رنگ پایه شیری یا صدفی تولید می‌شود.

انواع سلفون صدفی

در خصوص سلفون صدفی باید به این موضوع اشاره کرد که این مواد با توجه به فرایند تولید، دستگاه مورد استفاده برای تولید و همچنین نوع مواد اولیه در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته شده است.

1- شفاف

همانطور که از نام این نوع سلفون صدفی پیداست ساختار کاملا شفاف دارد به طوری که می‌توان به خوبی محصول بسته‌بندی شده با آن را مشاهده کرد. از این نوع سلفون صدفی معمولا به منظور بسته‌بندی برخی اقلام مانند مواد غذایی، کابل‌ها و قطعات الکترونیکی کوچک که در آن‌ها نمایش محصول اهمیت دارد، استفاده می‌شود.

2- متالایزر

این نوع از سلفون‌های صدفی ظاهری شبیه به آلومینیوم دارند. در واقع این نوع از سلفون‌ها می‌توانند درخشندگی فلزی به بسته‌بندی ببخشند و باعث افزایش جذابیت محصول از نظر بصری شوند. از این نوع سلفون صدفی بیشتر در صنایعی مانند صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

3- مرواریدی

همانطور که از نام آن پیدا است دارای ظاهر مروارید مانند است. از این نوع سلفون برای بسته‌بندی مواد غذایی فاسد شدنی و نیمه‌ فاسد شدنی استفاده می‌شود که می‌تواند به حفظ تازگی ماده غذایی کمک شایانی کند.

4- لیبل صدفی

لیبل صدفی با استفاده از فیلم سلفون صدفی تک لایه یا لمینتی تولید می‌شود. این لیبل‌ها پس از تولید و به صورت پشت چسب‌دار برش داده شده و بر روی رول‌های کاغذی گلاسه چسبانده می‌شوند. این نوع از سلفون‌های صدفی کاربرد زیادی در زندگی روزمره داشته و انواع آن را می‌توان بر روی محصولات مختلف مانند بطری‌های نوشیدنی، مواد آرایشی و بهداشتی و غیره مشاهده کرد که حاوی برند و اطلاعات مربوط به محصول هستند.

مواد اولیه سلفون صدفی

به منظور تولید سلفون صدفی که کاربردهای فراوانی در صنایع بسته‌بندی دارد از دو ماده اولیه اصلی استفاده می‌شود که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.

فیلم OPP

مخفف Oriented Polypropylene است که ویژگی تک محوره دارند. منظور از تک محوره بودن این است که در صورت کشیدن آن از یک طرف خاصیت کشسانی مشاهده می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های OPP و سلفون‌های تولید شده با آن می‌توان به خاصیت کشسانی بالا، مقاومت بالا و همچنین قابلیت بازیافت اشاره کرد.

فیلم BOPP

مخفف Biaxially Oriented Polypropylene است که از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. این نوع از سلفون‌ها به منظور بسته‌بندی مواد غذایی و کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از پلی پروپیلن به صورت دو محوره تولید می‌شود به این معنی که با کشیدن آن می‌تواند خاصیت کشسانی دو طرفه مشاهده کرد که باعث افزایش کارایی و مقاومت آن شده است.

در خصوص دو نوع سلفون صدفی OPP و BOPP باید به این موضوع اشاره کرد که تشخیص تفاوت میان آن‌ها از لحاظ ظاهری حتی برای تولید کنندگان نیز کار دشواری است؛ زیرا BOPP همان OPP است که به دلیل تولید به صورت دو محوره از استحکام و دوام بیشتر و همچنین چاپ‌پذیری و وضوح بالاتر برخوردار است. در واقع تنها تفاوت این دو نوع سلفون پرکاربرد در صنایع بسته‌بندی مربوط به فرایند کشسانی آن‌ها است که در OPP از یک طرف و در BOPP از دو طرف وجود دارد.

چاپ سلفون صدفی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سلفون صدفی که باعث کاربرد بالای آن در صنایع بسته‌بندی شده، قابلیت چاپ‌پذیری بالای آن است. با توجه به استفاده از مواد اولیه با کیفیت در تولید این سلفون‌ها، سطح بسیار خوبی برای چاپ ارائه کرده و طراحی‌های چاپ شده بر روی آن‌ها زنده و جذاب است. زمانی که از برندسازی صحبت می‌شود، بسته‌بندی جذاب یکی از عواملی است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در این حوزه ایفا کند. استفاده از سلفون صدفی با قابلیت چاپ‌پذیری بالا و با کیفیت می‌تواند در برندسازی و افزایش فروش محصولات نقش مهمی داشته و نظر مخاطبان و مشتریان را به یک محصول جذب کند. با توجه به ساختار سلفون صدفی، امکان چاپ انواع تصاویر، لوگو و متن‌های مختلف با چندین رنگ و با بالاترین وضوح وجود دارد.

ویژگی‌های سلفون صدفی

با توجه به این که در تولید سلفون‌های صدفی از OPP و BOPP استفاده می‌شود،‌ این موارد در برابر عوامل محیطی و خارجی تأثیرپذیری بسیار کمی دارند. نمونه‌های لمینتی در مقایسه با نمونه‌های تک لایه از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و کاربردی‌تر هستند؛ به طوری که برخی از این نمونه‌ها در برابر رطوت شدید و مستقیم نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. به همین منظور از آن‌ها بر روی بطری‌های مواد شوینده مانند شامپو و غیره استفاده می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌ها و مزایای سلفون صدفی که باعث کاربرد گسترده آن در صنایع بسته‌بندی شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی مختلف و طول عمر بالا
  • قابلیت چاپ‌پذیری بالا با امکان چاپ انواع تصویر و متن با استفاده از چند رنگ با بالاترین میزان وضوح و کیفیت
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت حتی در صورت مواجهه مستقیم
  • قابلیت تولید و عرضه در انواع مدل‌ها به صورت رولی و شیت شده
  • کاربردی بسیار متنوع و گسترده بدون محدودیت برای جنس محصول

کاربردهای سلفون صدفی

همانطور که اشاره شده، سلفون‌ صدفی به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، از کاربردهای متنوع و گسترده‌ای برخوردار بوده و به منظور بسته‌بندی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین موارد کاربرد سلفون صدفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بکارگیری به منظور بسته‌بندی انواع مواد غذایی مانند نمک، بستنی، شکلات و…
  • بکارگیری به منظور بسته‌بندی انواع لوازم و قطعات یدکی و مصرفی خودرو
  • بکارگیری به منظور بسته‌بندی انواع مواد آرایشی و بهداشتی

قیمت سلفون صدفی

با توجه به اینکه محصولات بسته‌بندی فراوانی زیادی از نظر نوع مورد اولیه، روش‌های دوخت و پاکت‌سازی و همچنین طرح‌های چاپی مورد نظر دارند، امکان ارائه قیمت واحد برای سلفون صدفی وجود ندارد و معمولا قیمت این نوع از سلفون‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از عوامل که می‌توانند بر قیمت سلفون صدفی تأثیرگذار باشند شامل موارد زیر هستند:  

  • قیمت روز مواد اولیه پتروشیمی
  • نوع فیلم‌های پلیمری انتخابی
  • هزینه دستمزد تولید، لمینت و دوخت
  • ابعاد و ضخامت تولید
  • میزان سفارش
  • تعداد رنگ‌های موجود در طرح چاپی و میزان مصرف رنگ و حلال
  • تعداد کلیشه‌های مورد نیاز برای چاپ طرح با توجه به تعداد رنگ های موجود

جمع‌بندی

با توجه به این موضوع که امروزه برندسازی و بازاریابی از اهمیت زیادی در فروش محصولات مختلف برخوردار است، صنایع برای بالا بردن فروش محصولات خود از روش‌های مختلفی به منظور جلب نظر مشتریان استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین روش‌ها، طراحی جذاب بسته‌بندی محصولات است. برای بسته‌بندی محصولات از مواد مختلفی استفاده می‌شود که یکی از پرکاربردترین مواد که امکان چاپ طرح‌های مختلف با کیفیت و وضوح بالا را فراهم کرده و از دوام و استحکام بالایی برخوردار است، سلفون صدفی نام دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پلاستیک‌ ماشین‌ الوان، شماره همراه خود را وارد نمایید. در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها بصورت عمده امکان پذیر است.