ترموفرمینگ سخت غذایی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ترموفرمینگ سخت غذایی چیست

یکی از مهم‌ترین محصولات تولید شده در کارخانه‌ها، محصولات غذایی و خوراکی هستند که بخش اعظم نیازهای ما انسان‌ها را تشکیل می‌دهند. مواد غذایی مختلفی ما در طول روز مصرف می‌کنیم که هر کدام با یک نوع بسته‌بندی مناسب باید عرضه شوند. ترموفرمینگ سخت غذایی، یکی از روش‌های تولید ظروف بسته بندی محصولات غذایی است که در آن، از ورق‌های پلاستیکی، ظروف و بسته‌بندی‌های بادوام و بسیار مستحکم تولید می‌شود. ظروف ترموفرمینگ، بهترین انتخاب برای بسته‌بندی محصولات آماده غذایی و رستورانی است. 

ترموفرمینگ چیست؟

ترموفرمینگ یک فرایند تولید انبوه برای ساخت قطعات و ظروف تو خالی از ورق‌های پلاستیکی است. این فرایند شامل گرم کردن ورق، شکل‌دهی آن به وسیله قالب و خنک کردن نهایی محصول شده و به دلیل سرعت بالا، هزینه کم و تنوع بالا در تولید، به یک روش محبوب برای تولید انبوه محصولات مختلف تبدیل شده است.

مواد اولیه تولید ترموفرمینگ سخت غذایی

نام مادهویژگی‌هاکاربردها
پلی‌پروپیلن (PP)رایج‌ترین ماده، استحکام و دوام بالا، مقاومت در برابر نفوذ، قابلیت شستشوظروف غذا، بسته‌بندی مواد غذایی، بسته‌بندی محصولات دارویی، بسته‌بندی لوازم آرایشی
پلی‌استایرن (PS)شفاف و براق، مناسب برای بسته‌بندی مواد غذایی که نیاز به دیده شدن دارندبسته‌بندی مواد غذایی، ظروف یکبار مصرف
پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)استحکام و مقاومت شیمیایی بالا، مناسب برای بسته‌بندی مواد غذایی اسیدی و نوشیدنی‌هابطری نوشیدنی، سینی میوه و سبزیجات، بسته‌بندی مواد غذایی اسیدی

مراحل تولید ظروف ترموفرمینگ

فرایند تولید این نوع بسته‌بندی، شامل 6 مرحله زیر است.

  1. آماده سازی ورق: ابتدا باید ورق پلاستیکی با ضخامت و جنس مناسب را انتخاب کرده و آن را به ابعاد دلخواه برش دهیم که البته این کار با تجهیزات مخصوص انجام می‌شود.
  2. گرم کردن ورق: ورق پلاستیکی در کوره یا به وسیله تابش مادون قرمز تا دمای مشخصی گرم می‌شود. این فرایند باعث می‌شود ورق پلاستیکی به ماده‌ای نرم و انعطاف‌پذیر تبدیل شده و قابلیت شکل‌پذیری آن را افزایش می‌دهد.
  3. شکل‌دهی: ورق گرم‌شده در قالب فلزی قرار می‌گیرد و با فشاری به میزان کافی، به شکل دلخواه در می‌آید. فشار باید به مقداری باشد که باعث پارگی ورق پلاستیکی نشده و در عین حال ناصافی‌های آن را بپوشاند.
  4. سرد شدن: پس از شکل‌دهی، قالب را سرد می‌کنند تا پلاستیک شکل خود حفظ کرده و سفت و سخت شود.
  5. برش: پس از سرد شدن، محصول نهایی از قالب جدا شده و به قطعاتی با اندازه دلخواه برش داده می‌شود.
  6. کنترل کیفیت: محصولات نهایی از نظر کیفیت و نقص، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

انواع ترموفرمینگ سخت غذایی

محصولات ترموفرم‌شده‌ای که در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند، به روش‌های مختلفی تولید شده و ویژگی‌‌های خاصی دارند که به صورت زیر هستند.

نوعمزایامعایبکاربردها
ترموفرمینگ ورقه‌ایفرآیند ساده و مقرون‌به صرفه، سرعت تولید بالا، تنوع در طرح و رنگمحدودیت ضخامت ورق، استحکام و مقاومت ظروف در مقایسه با روش‌های دیگر کمتر استظروف غذا، بسته‌بندی مواد غذایی، بسته‌بندی محصولات دارویی، بسته‌بندی لوازم آرایشی
ترموفرمینگ قالبیاستحکام و مقاومت ظروف بالا، قابلیت تولید ظروف با اشکال پیچیده، امکان ایجاد تنوع در طرح و رنگفرآیند پیچیده‌تر و گران‌تر، سرعت تولید پایین‌ترظروف با استحکام بالا، ظروف با اشکال پیچیده، ظروف با تنوع در طرح و رنگ
ترموفرمینگ فشار منفیکیفیت ظروف بالا، ضخامت ظروف یکنواخت، مناسب برای تولید ظروف با اشکال پیچیدهفرآیند پیچیده‌تر و گران‌تر، سرعت تولید پایین‌ترظروف با کیفیت بالا، ظروف با ضخامت یکنواخت، ظروف با اشکال پیچیده
ترموفرمینگ دمش هواسرعت تولید بالا، هزینه تولید پایین، مناسب برای تولید ظروف با حجم زیادکیفیت ظروف پایین‌تر، ضخامت غیر یکنواخت ظروف، مناسب برای تولید ظروف با اشکال سادهظروف با حجم زیاد، ظروف با قیمت ارزان، ظروف با اشکال ساده
ترموفرمینگ دو ورقه‌ایاستحکام و مقاومت ظروف بسیار بالا، قابلیت ایجاد حفره و محفظه در داخل ظروففرآیند پیچیده، هزینه بالای فرایند تولید، سرعت پایین تولیدظروف با استحکام و مقاومت بسیار بالا، ظروف با حفره و محفظه در داخل

مزایای ترموفرمینگ سخت غذایی

ترموفرمینگ سخت غذایی

از جمله مزیت‌های این نوع بسته‌بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استحکام و دوام بالا: ظروف ترموفرم‌شده سخت، در برابر ضربه، خراش و پارگی مقاوم هستند.
  • مقاومت در برابر نفوذ: این ظروف می‌توانند از مواد غذایی در برابر رطوبت، هوا و سایر عوامل خارجی محافظت کنند.
  • قابلیت شستشو: ظروف ترموفرمینگ سخت را می‌توان به راحتی شست و دوباره استفاده کرد.
  • تنوع در طرح و رنگ: این ظروف در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف قابل تولید هستند که می‌توان با توجه به نوع محصول یا حتی برند مورد نظر، ظرف مناسب را انتخاب کرد.
  • قابلیت چاپ: شما می‌توانید طرح‌ها و اطلاعات دلخواه خود را برای کاربران روی این ظروف چاپ کنید.
  • قابلیت بازیافت: بسیاری از مواد اولیه ترموفرمینگ سخت قابلیت بازیافت داشته و می‌توان از آن‌ها استفاده دیگری کرد.
  • قیمت مناسب: قیمت ظروف ترموفرمینگ سخت در مقایسه با ظروف مشابه از جنس‌های دیگر مانند شیشه و فلز مناسب‌تر است.

معایب ترموفرمینگ سخت غذایی

برخی از معایب این بسته‌بندی‌ها نیز به صورت زیر است.

  • محدودیت در ضخامت: این روش برای تولید ظروفی با ضخامت بالا مناسب نیست.
  • محدودیت در اشکال: البته اینطور نیست که نتوان شکل‌های پیچیده‌ای را به این روش تولید کرد، اما تولید ظروف ترموفرمینگ سخت با اشکال پیچیده دشوارتر و گران‌تر است.
  • مقاومت شیمیایی محدود: برخی از مواد شیمیایی می‌توانند به ظروف ترموفرمینگ سخت آسیب برسانند.

کاربردهای ترموفرمینگ سخت غذایی

  • ظروف غذا: بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال، سینی، ظرف غذای آماده …
  • بسته‌بندی مواد غذایی: سینی میوه و سبزیجات، بسته‌بندی گوشت، لبنیات، حبوبات و…
  • بسته‌بندی محصولات دارویی: بلیستر قرص و کپسول، بطری دارو و…
  • بسته‌بندی لوازم آرایشی: جعبه کرم، بطری شامپو و…
  • تولید انواع اسباب‌بازی پلاستیکی

برای انتخاب نوع ترموفرمینگ سخت غذایی به چه چیزهایی توجه کنیم؟

هنگام خرید ترموفرمینگ سخت غذایی، بهتر است به موارد زیر توجه کنید.

  • نوع ماده: شما می‌توانید بین سه ماده پلی‌پروپیلن، پلی‌استایرن و پلی‌اتیلن ترفتالات، با توجه به میزان ضخامت، شفافیت و استحکام مورد نیاز، نمونه مناسب را انتخاب کنید.
  • ضخامت: ضخامت ترموفرمینگ باید متناسب با نوع ماده و کاربرد آن باشد. برای مثال، برای بسته‌بندی مواد غذایی سنگین و تیز، باید از ترموفرمینگ ضخیم‌تر استفاده کرد.
  • شفافیت: اگر می‌خواهید محتویات داخل ترموفرمینگ قابل مشاهده باشد، باید از ترموفرمینگ شفاف استفاده کنید.
  • قابلیت چاپ: اگر می‌خواهید روی ترموفرمینگ چاپ کنید، باید از نوعی استفاده کنید که قابلیت چاپ داشته باشد.
  • قابلیت بازیافت: اگر می‌خواهید ترموفرمینگ را پس از استفاده بازیافت کنید، باید از نوعی استفاده کنید که قابل بازیافت باشد.
  • قیمت: قیمت ترموفرمینگ به نوع ماده، ضخامت، شفافیت، قابلیت چاپ و قابلیت بازیافت آن بستگی دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پلاستیک‌ ماشین‌ الوان، شماره همراه خود را وارد نمایید. در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها بصورت عمده امکان پذیر است.