مقایسه کلد سیل و هیت سیل – بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌ها

مقایسه کلد سیل و هیت سیل

با گذر زمان و افزایش روزافزون نیازهای ما انسان‌ها، محصولات و لوازم مصرفی مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. این محصولات برای رسیدن به دست کاربران، باید در بسته‌بندی مخصوص قرار بگیرند که این بسته‌بندی با توجه به نوع کالا می‌تواند متفاوت باشد. شما با نمونه‌های متداول بسته‌بندی مانند کیسه‌های پلاستیکی و کاغذی، بسته‌بندی‌های آلومینیومی و… آشنا هستید. در این میان روش‌های دیگری برای بسته‌بندی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کلدسیل و هیت سیل اشاره کرد.

کلد سیل و هیت سیل دو روش متداول و کاربردی برای بسته‌بندی هستند که در صنایع و تولید محصولات مختلف به کار می‌روند. اما با وجود اینکه در یک دسته‌بندی قرار می‌گیرند، در نحوه عملکرد، کاربردها و ویژگی‌ها، متفاوت هستند. ما در این مقاله قصد داریم کلدسیل و هیت سیل را به طور دقیق بررسی کرده و به تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

برای سفارش انواع بسته‌بندی هیت سیل می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید. کارخانه پلاستیک ماشین الوان، تولیدکننده انواع پوشش و بسته بندی هیت سیل است که می‌توانید برای نگهداری محصولات غذایی و پزشکی از آن‌ها استفاده کنید.

کلید سیل چیست؟

کلدسیل یا چسب سرد، یکی از روش‌هایی‌ست که در آن از یک چسب خاص جهت به هم چسباندن دو یا چند لایه فیلم استرچ یا کاغذ، برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌کنند. به این صورت که چسب مایع را روی یک لایه ریخته و بعد از خشک شدن آن، لایه دیگر را روی لایه اولیه قرار می‌دهند تا هر دو لایه به خوبی به هم بچسبند. 

روش استفاده از کلدسیل

حال‌می‌خواهیم به طور دقیق‌تر به طرز کار روش بسته‌بندی کلدسیل بپردازیم. همانطور که گفته شد، این روش برای چسباندن دو تا چند لایه فیلم استرچ (پلاستیک) یا کاغذ به یکدیگر استفاده می‌شود. در شروع، ابتدا روی یکی از لایه‌های مورد نظر، چسب مخصوصی که به شکل مایع در آمده، ریخته می‌شو. این چسب معمولا از مواد پلیمری تولید شده و ویژگی‌هایی از جمله چسبندگی مناسب، مقاومت بالا و جلوگیری از نفوذ عوامل محیطی را در بر می‌گیرد که می‌تواند آن را به ابزاری مناسب برای بسته‌بندی تبدیل کند.

بعد از اینکه لایه چسب خشک شد، لایه دوم که می‌تواند فیلم یا کاغذ باشد، روی لایه اول قرار می‌گیرد. روی آن‌ها فشار متعادلی اعمال می‌شود تا علاوه بر چسبندگی بهتر، یک بسته‌بندی یک‌پارچه ایجاد شود. با وجود خاصیت‌های چسب مخصوص و همچنین چسبندگی بالا در این روش، بسته‌بندی ما از ورود هرگونه گردوغبار، رطوبت و هوا در امان خواهد بود.

کاربردهای کلدسیل

شاید بسته‌بندی کلدسیل نام آشنایی برای شما نداشته باشد، ولی بارها از بسته‌بندی‌های آن استفاده کرده‌اید. به طور کلی روش کلدسیل برای محصولاتی استفاده می‌شود که به حرارت و گرما حساس هستند.

  • بسته‌بندی مواد غذایی از جمله کیک، کلوچه، بستنی، چیپس، پفک و…
  • بسته‌بندی انواع محصولات دارویی و پزشکی
  • بسته‌بندی محصولات آرایشی و بهداشتی
  • بسته‌بندی محصولات مصرفی مانند اسباب‌بازی، لوازم تحریر و…

مزیت‌های استفاده از کلدسیل

این روش، با داشتن کاربردهای مختلف، مزیت‌های بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاملا بهداشتی: از آنجایی که در این بسته‌بندی از چسب‌های مخصوص با خاصیت پوشش و چسبندگی بالا استفاده می‌شود، از هر جهت بهداشتی است.
  • مقاومت بالا: بسته‌بندی‌های کلدسیل، در برابر ضربه، پارگی و سوراخ شدن مقاومت بالایی دارند.
  • انعطاف‌پذیری: با وجود انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، می‌توان از‌آن برای بسته‌بندی محصولات مختلف استفاده کرد.

معایب استفاده از کلدسیل

با وجود مزایای قابل‌توجه بسته‌بندی کلدسیل، این روش معایبی نیز دارد.

  • هزینه: این بسته‌بندی بسیار باکیفیت و مقاوم است، اما استفاده از آن، هزینه بیشتری نسبت به روش‌های دیگر بسته‌بندی دارد.
  • پیچیدگی: استفاده از این روش، نیازمند دستگاه‌های تخصصی و روش‌های پیچیده‌ای است.

هیت سیل چیست؟

روش مقابل بسته‌بندی کلدسیل، بسته‌بندی هیت سیل یا بسته‌بندی حرارتی است که در آن از گرما و اعمال حرارت، برای چسباندن دو لایه فیلم استرچ یا کاغذ استفاده می‌شود. شما می‌توانید بسته‌بندی‌های هیت سیل را نیز در محصولات مختلف غذایی، دارویی و مصرفی، مشاهده کنید.

طرز کار روش هیت سیل

در تولید بسته‌بندی‌های هیت سیل، ابتدا دو لایه که می‌توانند پلاستیکی یا کاغذی باشند، روی هم قرار می‌گیرند. سپس یک غلتک حرارتی را از روی لبه این دو لایه عبور می‌دهند. حرارت اعمال شده روی لایه‌ها، باعث می‌شود که لایه نازک‌تر، ذوب شده و به لایه دیگر بچسبد. با ادامه حرکت غلتک و اعمال فشار، دو لایه به هم می‌چسبند و یک بسته‌بندی یکپارچه را ایجاد می‌کنند. با توجه به فرایند این روش، چسبندگی آن نیز بالا بوده و مانع ورود عوامل محیطی به داخل بسته‌بندی می‌شود.

کاربرد روش هیت سیل

درست مانند روش کلدسیل، هیت سیل نیز در تولید و بسته‌بندی بسیاری از محصولات استفاده می‌شود.

  • محصولات غذایی مانند کیک، کلوچه، آجیل، شکلات و…
  • محصولات پزشکی و دارویی مانند کیت‌ها، بسیاری از قرص‌ها و…
  • بسته‌بندی محصولات مصرفی
  • بسته‌بندی محصولات آرایشی و بهداشتی

مزیت‌های استفاده از روش هیت سیل

بسته‌بندی به روش هیت سیل، مزیت‌های بسیاری دارد که برخی از آن‌ها به صورت زیر است.

  • کاملا بهداشتی: این روش مانند بسته‌بندی کلد سیل، پوشش بسیار مناسبی برای محصولات مختلف بوده و می‌تواند از آن‌ها در برابر ورود آب و رطوبت، گرد و غبار و هرگونه عامل محیطی، جلوگیری کند.
  • مقرون به صرفه: هیت سیل، نسبت به کلدسیل هزینه کم‌تری داشته و بسته‌بندی مقرون‌به‌صرفه‌تری محسوب می‌شود.
  • انعطاف‌پذیری بالا: با وجود قابلیت انعطاف‌پذیری این روش، شما می‌توانید از آن برای محصولات مختلف استفاده کنید.
  • ماندگاری بالا: بسته‌بندی هیت سیل، ماندگاری و دوام بالاتری به نسبت روش کلدسیل دارد.

معایب روش هیت سیل

اصلی‌ترین عیب هیت سیل، کم بودن مقاومت آن نسبت به روش کلد سیل است.

مقایسه کلد سیل و هیت سیل

برای شما می‌توانید تفاوت‌های کلدسیل و هیت سیل در ویژگی‌های مختلف را در یک نگاه و در جدول زیر مشاهده کنید.

ویژگیکلدسیلهیت سیل
روش چسباندنچسبگرما
مقاومتبالاپایین
حرارتنیازی به گرما نداردنیاز به گرما دارد
هزینهبالاپایین
پیچیدگیبالاپایین
موارد استفادهبسته‌بندی مواد غذایی و دارویی حساس به حرارتبسته‌بندی مواد غذایی، داروها، محصولات صنعتی و محصولات تبلیغاتی

کلدسیل یا هیت سیل، کدام بهتر است؟

اگر قصد بسته‌بندی محصولات خاصی را با یکی از این دو روش دارید، شاید در ابتدا انتخاب سختی برایتان باشد. شما می‌توانید با در نظر گرفتن موارد زیر، انتخاب آسان‌ترین داشته باشید.

  1. نوع محصول: قصد بسته‌بندی چه محصولی را دارید؟ آیا در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت و گرما، آسیب می‌بیند؟ اگر این طور است، بهتر است از روش کلد سیل استفاده کنید که بسته‌بندی محصول در معرض هیچ گرمایی قرار نگرفته است.
  2. شرایط محیطی: قصد دارید محصولات خود را در چه محیطی نگهداری کنید؟ انبار یا سردخانه؟ در صورتی که محل نگهداری محصولاتتان، شرایط محیطی نامناسبی مانند دمای بالا یا رطوبت زیاد دارد، روش کلدسیل انتخاب درست است. چرا که نسبت به هیت سیل، مقاومت بیشتری در برابر این شرایط خاص دارد.
  3. بودجه: همانطور که پیش‌تر گفتیم، روش کلدسیل به هزینه بیشتر و دستگاه‌های پیچیده‌تری نیاز دارد که قاعدتا هزینه‌های شما را بیشتر می‌کند. به همین دلیل اگر سقف بودجه کم‌تری به نسبت روش کلدسیل دارید، می‌توانید از روش بسته‌بندی هیت سیل استفاده کنید.

سخن پایانی

روش‌های بسته‌بندی مختلف، همواره برای آسان‌سازی نگهداری، حمل و نقل، سلامت و بهداشت و امنیت محصولات، مورد استفاده می‌گیرند. با توجه به اهمیت این موضوعات، به کار بردن روش درست بسته‌بندی برای محصولات، نکته مهمی‌ست که می‌بایست رعایت کنیم. ما در این مقاله به بررسی دقیق بسته‌بندی کلدسیل یا چسب سرد و هیت سیل یا بسته‌بندی حرارتی و تفاوت‌های آن‌ها پرداختیم. از اینکه با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پلاستیک‌ ماشین‌ الوان، شماره همراه خود را وارد نمایید. در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها بصورت عمده امکان پذیر است.