سلفون بسته بندی چیست؟ بررسی کامل انواع و کاربرد

سلفون چیست

با توجه به مزایای متنوعی که بسته‌بندی‌‌‌‌ محصولات مختلف به همراه دارد؛ امروزه از تکنیک‌های متنوعی برای بسته‌بندی‌‌‌‌ استفاده می‌‌‌‌‌شود. سلفون یکی از رایج‌ترین ‌‌‌نایلون‌هایی است که با در نظر گرفتن یک سری اهداف مهم برای بسته‌بندی انتخاب می‌شود. در واقع مزایا و ویژگی‌های متنوع و مهم سلفون باعث افزایش میزان استفاده از آن شده است. البته در حال حاضر انواع مختلفی از سلفون تولید می‌‌‌‌‌شوند و هر کدام از آن‌ها نیز ویژگی‌های مختص به خود را دارند. به همین علت هر یک از انواع نایلون سلفون علاوه بر کاربرد مشترک، دارای یک سری مزایای اختصاصی نیز هستند. بر همین اساس در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از انواع سلفون و کاربرد آن‌ها می‌‌‌‌‌پردازیم.

سلفون چیست؟

بسته‌بندی‌‌‌‌ یکی از مهم‌ترین ‌‌‌مراحل تولید و عرضه محصولات مختلف محسوب می‌‌‌‌‌شود. از مواد غذایی تا وسایل خانگی، قطعات یدکی خودرو، لباس و غیره همگی نیازمند قرار گرفتن در یک بسته‌بندی‌‌‌‌ مناسب هستند. برای بسته‌بندی‌‌‌‌ محصولات نیز از روش‌ها و در نتیجه تجهیزات مختلف استفاده می‌‌‌‌‌شود. در این میان بسته‌بندی‌‌‌‌ با استفاده از سلفون یکی از رایج‌ترین ‌‌‌و در عین حال کارآمدترین روش‌های بسته‌بندی‌‌‌‌ است. سلفون نوعی نایلون بسته‌بندی‌‌‌‌ است که به واسطه ویژگی‌های گسترده و مهمی که دارد مورد توجه قرار می‌‌‌‌‌گیرد. بهتر است بدانید از نایلون سلفون می‌‌‌‌‌توانید برای بسته‌بندی‌‌‌‌ اولیه یا نهایی محصولات و حتی برای آسان‌تر ‌‌شدن جابه‌جایی آن‌ها نیز استفاده کنید. از جمله مهم‌ترین ‌‌‌ویژگی‌های سلفون، می‌‌‌‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خاصیت کشسانی بالا
  • چسبندگی مناسب
  • قابل تولید در ضخامت و عرض‌های متنوع
  • تولید به صورت شفاف یا رنگی

به این ترتیب می‌‌‌‌‌توانید با استفاده از یک سلفون بسته‌بندی‌‌‌‌ مناسب و بدون نیاز به چسب‌کاری، محصولات مورد نظر را بسته‌بندی‌‌‌‌ کنید. توجه داشته باشید ویژگی‌های هر یک از انواع نایلون سلفون تحت تاثیر مواد اولیه به کار رفته در تولید آن‌ها هستند. بنابراین هنگام خرید سلفون باید به نوع مواد تشکیل دهنده آن‌ها توجه کنید.

انواع سلفون

همانطور که گفتیم سلفون یکی از بهترین نایلون‌های بسته‌بندی‌‌‌‌ است که در حال حاضر تولید می‌‌‌‌‌شوند. سلفون به واسطه خاصیت کشسانی و چسبندگی بالایی که دارد به دور محصول کشیده شده و به سطح آن می‌‌‌‌‌چسبد. به این ترتیب علاوه بر اینکه می‌‌‌‌‌تواند به عنوان بسته‌بندی‌‌‌‌ اولیه مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه امکان قرار گرفتن بر روی کارتن و جعبه‌های مختلف را نیز دارد. از طرفی هر یک از انواع سلفون دارای یک سری ویژگی‌های مختص به خود نیز هستند. برای انتخاب و خرید سلفون مناسب هم باید از این ویژگی‌ها مطلع باشید. به همین علت در ادامه مطلب به بررسی هر یک از انواع نایلون سلفون می‌‌‌‌‌پردازیم:

1_ سلفون براق

در برخی از صنایع تولیدی برای افزایش جذابیت بسته‌بندی‌‌‌‌ محصولات از سلفون براق استفاده می‌‌‌‌‌شود. سلفون براق مانند سایر انواع سلفون دارای خاصیت کشسانی و چسبندگی مطلوبی است، ولی نور را بیشتر از سایر انواع سلفون بازتاب می‌‌‌‌‌دهد. به بیان دیگر وجه تمایز سلفون براق از سایر انواع این نایلون‌ها؛ براق بودن آن‌هاست. به طور کلی یک سلفون براق دارای ویژگی‌های نامبرده در ادامه مطلب است:

  • خاصیت چسبندگی بالا
  • کشسانی مطلوب
  • شفافیت مناسب
  • بازتاب بسیار زیاد نور (براق بودن)
  • قابلیت چاپ پذیری خوب

بهتر است بدانید استفاده از سلفون براق جذابیت بسته‌بندی‌‌‌‌ را افزایش می‌‌‌‌‌دهد، ولی مانع از مشخص بودن جزئیات بیشتری از محصول می‌‌‌‌‌شود. بنابراین هنگام انتخاب سلفون براق باید به این موضوع توجه داشته باشید.

2_ سلفون مات

در کنار سلفون‌هایی که بسیار براق هستند و نور را به خوبی بازتاب می‌‌‌‌‌دهند، سلفون‌های مات نیز تولید می‌‌‌‌‌شوند. با توجه به اینکه سلفون مات نور را بازتاب نمی‌‌‌‌‌دهد؛ طرح و نوشته‌های چاپ شده بر روی بسته‌بندی‌‌‌‌ و در عین حال جزئیات محصولات، بهتر دیده می‌‌‌‌‌شوند. بر همین اساس از جمله ویژگی‌های سلفون مات می‌‌‌‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کشسانی و چسبندگی بالا
  • استحکام مناسب
  • قابلیت چاپ و رنگ پذیری خوب
  • عدم انعکاس نور (مات بودن)
  • گران قیمت

با توجه به ویژگی‌های مهمی که سلفون مات دارد؛ بسته‌بندی‌‌‌‌ انجام شده با استفاده از آن جذابیت خاصی خواهد داشت. به همین علت گران قیمت‌تر ‌‌است و برای بسته‌بندی‌‌‌‌ محصولات خاصی از آن استفاده می‌‌‌‌‌شود.

3_ سلفون صدفی

اگر قصد استفاده از سلفونی را دارید که نه به طور کامل شفاف باشد و نه رنگ مشخصی در تولید آن استفاده شود؛ بهتر است سلفون صدفی را انتخاب کنید. در تولید سلفون صدفی از مقداری رنگ شیری استفاده می‌‌‌‌‌شود. به همین علت در کنار شفافیت، مقداری رنگ صدفی نیز در این نوع سلفون مشخص است. سایر ویژگی‌های سلفون صدفی مانند خاصیت کشسانی، چسبندگی و استحکام آن نیز مانند سلفون‌های دیگر است.

4_ سلفون چسبی

سلفون چسب دار یا چسبی هم یکی دیگر از انواع نایلون‌های سلفون است که برای بسته‌بندی‌‌‌‌ محصولات مختلف از آن استفاده می‌‌‌‌‌شود. به طور کلی در حال حاضر سلفون‌های چسبی به دو صورت لب چسب دار و پست چسب دار در دسترس هستند. البته انواع مختلفی از لیبل‌های چسب دار هم با استفاده از همین نوع سلفون تولید می‌‌‌‌‌شوند. از جمله ویژگی‌های سلفون چسبی می‌‌‌‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قابلیت چاپ پذیری خوب
  • تولید در رنگ‌های مختلف یا به صورت شفاف
  • قابلیت چسبیدن به بسته‌بندی‌‌‌‌ اولیه محصولات

به این ترتیب می‌‌‌‌‌توانید با استفاده از سلفون چسبی؛ علاوه بر تبلیغ محصولات تولید شده، از آن‌ها در برابر عوامل آسیب رسان هم محافظت کنید.

5_ سلفون شفاف

سلفون شفاف را می‌‌‌‌‌توانیم پایه تمام سلفون‌های تولید شده در نظر بگیریم. در واقع سلفونی که رنگ ندارد حتی به صورت صدفی، سلفون شفاف نامیده می‌‌‌‌‌شود. این نوع سلفون هم مانند سایر انواع نایلون سلفون؛ چسبندگی و کشسانی مطلوبی دارد. توجه داشته باشید محصولاتی که با استفاده از سلفون شفاف بسته‌بندی‌‌‌‌ می‌‌‌‌‌شوند؛ به طور کامل در معرض دید هستند، مگر در صورتی که از سلفون شفاف برای بسته‌بندی‌‌‌‌ ثانویه یا نهایی محصولات استفاده شود.

6_ سلفون رنگی

در کنار سلفون‌هایی که به صورت شفاف در دسترس هستند، سلفون‌های رنگی هم تولید می‌‌‌‌‌شوند. برای تولید سلفون رنگی نیز از رنگ‌ها یا به عبارتی افزودنی‌های (مستربچ) مختلف استفاده می‌‌‌‌‌شود. بهتر است بدانید استفاده از سلفون رنگی باعث جلب توجه مشتریان شده و کاربردهای مختص به خود را هم دارد. برای مثال از این نوع سلفون جهت بسته‌بندی‌‌‌‌ گوشت، قطعات خودرو، پالت بندی و موارد این چنینی استفاده نمی‌‌‌‌‌شود.

7_ سلفون bopp

همانطور که گفتیم انواع مختلف سلفون دارای خاصیت کشسانی هستند. بنابراین با کشیدن آن‌ها تا یک اندازه مشخص؛ پاره نمی‌‌‌‌‌شوند و بر روی محصول قرار می‌‌‌‌‌گیرند. سلفون bopp که نام آن بر گرفته از عبارت Biaxially Oriented Polypropylene است؛ از دو طرف قابل کشیدن است. در واقع یک سلفون دو محوره است که با کشیدن آن از هر دو طرف، خاصیت کشسانی سلفون قابل مشاهده خواهد بود.

8_ سلفون opp

بهتر است بدانید تمام ویژگی‌های سلفون opp مشابه سلفون bopp است به جزء یک مورد آن‌ها. سلفون opp خاصیت کشسانی، چسبندگی و استحکام بالایی دارد، ولی یک نوع سلفون تک محوره محسوب می‌‌‌‌‌شود. بنابراین فقط از یک جهت قابلیت کشیدن و کشسانی دارد.

دستگاه تولید سلفون و فیلم بسته بندی

انواع مواد اولیه در سلفون

بخشی از ویژگی‌های گسترده‌ای ‌که هر یک از انواع سلفون دارند؛ تحت تاثیر مواد اولیه آن‌ها هستند. برای مثال میزان کشسانی، استحکام، قابلیت چاپ و رنگ پذیری سلفون‌ها از جمله مواردی هستند که تحت تاثیر مواد اولیه سلفون‌ها قرار می‌‌‌‌‌گیرند. بنابراین با اطلاع از ویژگی‌های هر یک از مواد اولیه سلفون، بهتر می‌‌‌‌‌توانید نایلون بسته‌بندی‌‌‌‌ مناسب را انتخاب کنید. مواد اولیه سلفون نیز شامل موارد زیر هستند:

1_ پلی اتیلن

یکی از رایج‌ترین ‌‌‌مواد اولیه‌ای ‌که برای تولید سلفون مورد استفاده قرار می‌‌‌‌‌گیرد؛ پلی اتیلن نام دارد. پلی اتیلن یک پلیمر گرما نرم است، به همین علت به خوبی تغییر حالت داده و خاصیت کشسانی بالایی دارد. از طرفی میزان استحکام آن نیز بالا بوده و در برابر وارد شدن ضربات فیزیکی تا حدودی مقاوم است. به طور کلی سلفون‌های تولید شده از پلی اتیلن دارای ویژگی‌های نامبرده در ادامه مطلب هستند:

  • خاصیت کشسانی بالا
  • استحکام مطلوب
  • قابلیت چسبندگی مناسب
  • قابل تولید به صورت شفاف یا رنگی

به این ترتیب از انواع سلفون‌های تولید شده از پلی اتیلن برای بسته‌بندی‌‌‌‌ محصولاتی با شکل‌های مختلف استفاده می‌‌‌‌‌شود. این نوع سلفون هم قابل تولید در ضخامت و عرض‌های متنوع است.

2_ پی وی سی

یکی دیگر از مواد اولیه پلیمری که برای تولید سلفون مورد استفاده قرار می‌‌‌‌‌گیرد؛ PVC است. پی وی سی به واسطه ترکیب شیمیایی که دارد؛ ویژگی‌های خاصی را به سلفون تولید شده می‌‌‌‌‌دهد. از جمله این ویژگی‌ها می‌‌‌‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • درخشندگی بالا
  • شفافیت خوب
  • کشسانی و چسبندگی مطلوب
  • ضخامت کم ولی قابل تولید در ضخامت‌های مختلف

البته بهتر است بدانید نایلون‌های تولید شده از پی وی سی؛ شکننده هستند. در حالی که این موضوع در مورد سلفون‌های پی وی سی صدق نمی‌کند. از طرفی با توجه به سالم‌تر ‌‌بودن پی وی سی از لحاظ نکات بهداشتی؛ از سلفون پی وی سی برای بسته‌بندی‌‌‌‌ مواد غذایی استفاده می‌‌‌‌‌شود. بر همین اساس سلفون پی وی سی را اصطلاحا سلفون غذایی هم می‌‌‌‌‌نامند.

3_ متالایز

اغلب مردم سلفون را همان نایلون‌های کشسانی که بر روی مواد غذایی کشیده می‌‌‌‌‌شوند، در نظر می‌‌‌‌‌گیرند. در حالی که نوع دیگری از سلفون نیز در دسترس است که ساختاری شبیه به ورقه‌های آلومینیوم دارد. برای تولید این نوع سلفون که متالایز نامیده می‌‌‌‌‌شود از ورقه‌های بسیار نازک آلومینیوم استفاده خواهد شد. در واقع سلفون متالایزر از قرار گرفتن یک لایه سلفون بر روی یک لایه نازک از آلومینیوم تشکیل می‌‌‌‌‌شود.

انواع کاربردهای سلفون

با توجه به خاصیت کشسانی، چسبندگی و استحکام بالایی که انواع سلفون دارند؛ از این نایلون‌های بسته‌بندی‌‌‌‌ برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌‌‌‌‌شود. در واقع استفاده از سلفون مزایای گسترده‌ای ‌دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌‌‌‌‌کنیم:

  • جلوگیری از ورود آب، گرد و غبار و عوامل آلوده کننده به محصولاتی مانند مواد غذایی
  • جلوگیری از پاره شدن و صدمه دیدن محصولاتی مانند لباس
  • جابه‌جایی و انبار کردن آسان‌تر ‌‌محصولات با استفاده از سلفون
  • جلوگیری از وارد شدن خط و خش به وسایل حساس
  • افزایش جلوه و زیبایی بسته‌بندی‌‌‌‌

به این ترتیب از انواع مختلف سلفون برای بسته‌بندی‌‌‌‌ در زمینه‌های زیر استفاده می‌‌‌‌‌شود:

1_ غذایی

یکی از مهم‌ترین ‌‌‌حوزه‌های استفاده از سلفون بسته بندی؛ صنعت تولید محصولات غذایی است. با استفاده از انواع سلفون می‌‌‌‌‌توانید موارد نامبرده در ادامه مطلب را بسته‌بندی‌‌‌‌ کنید:

  • گوشت قرمز، مرغ، ماهی، میگو و…
  • میوه و سبزیجات
  • غذاهای سوخاری
  • غذاهای نیمه آماده

توجه داشته باشید برندهای معتبر؛ سلفون‌های غذایی را با بهترین کیفیت تولید می‌‌‌‌‌کنند، زیرا این نوع سلفون به طور مستقیم با مواد غذایی در تماس است.

سلفون مواد غذایی

2_ صنعتی

در صنایع مختلف برای بسته‌بندی‌‌‌‌ اولیه تا نهایی محصولاتی مانند مبلمان، قطعات خودرو، کامپیوتر، لباس، لوازم التحریر و غیره از انواع سلفون استفاده می‌‌‌‌‌شود. در این صنایع می‌‌‌‌‌توان سلفون را به طور مستقیم بر روی محصولات یا بسته‌بندی‌‌‌‌ کارتنی، پلاستیکی و فلزی آن‌ها قرار داد. توجه داشته باشید برای پالت‌بندی محصولات و جابه‌جایی آن‌ها نیز از سلفون استرچ پالت استفاده می‌‌‌‌‌شود. به طور کلی زمینه استفاده از سلفون در صنعت شامل موارد زیر است:

  • بسته‌بندی‌‌‌‌ اولیه
  • بسته‌بندی‌‌‌‌ نهایی
  • پالت‌بندی

به این ترتیب با انتخاب سلفون مناسب در ابعاد و ضخامت‌های مختلف؛ می‌‌‌‌‌توانید محصولات را به بهترین نحو بسته‌بندی‌‌‌‌ کنید.

3_ اسباب کشی

یکی دیگر از ارزشمندترین کاربردهای سلفون می‌‌‌‌‌توانیم به بهتر انجام شدن اسباب‌کشی اشاره کنیم. با استفاده از انواع سلفون می‌‌‌‌‌توانید از مزایای زیر حین اسباب‌کشی بهره‌مند شوید:

  • جلوگیری از وارد شدن خط و خش به وسایل حساس
  • جلوگیری از پاره شدن مبلمان
  • جلوگیری از کثیف شدن وسایل

به این ترتیب با استفاده از سلفون‌های متاسب می‌‌‌‌‌توانید احتمال وارد شدن صدمه به وسایل حین اسباب‌کشی را به حداقل برسانید.

روش تولید سلفون

برای تولید سلفون هم مانند سایر انواع نایلون‌ها از یک سری تجهیزات و روش‌های خاص استفاده می‌‌‌‌‌شود. بهتر است بدانید چنانچه میزان درصد مواد تشکیل دهنده سلفون اعم از پی اتیلن، پی وی سی و همچنین مواد افزودنی رنگی بیشتر یا کمتر از حد مجاز باشد؛ میزان کشسانی، چسبندگی، استحکام و حتی رنگ سلفون هم تغییر می‌‌‌‌‌کند. به همین علت در تولید انواع سلفون باید نهایت دقت را به کار برد. به طور کلی برای تولید سلفون مراحل نامبرده در ادامه مطلب طی می‌‌‌‌‌شوند:

  1. مواد اولیه و افزودنی‌های مشخص شده باید به درون قیف دستگاه تولید سلفون ریخته شوند.
  2. مواد اضافه شده از قیف به سمت ماردون دستگاه هدایت می‌‌‌‌‌شوند.
  3. در ماردون؛ مواد اولیه و افزودنی‌ها حرارت دیده، ذوب و ترکیب خواهند شد.
  4. سپس خمیر تولید شده به سمت قالب دستگاه هدایت می‌‌‌‌‌شود.
  5. با تنظیم ضخامت قالب؛ خمیر به صورت لایه‌های نازک سلفون از دستگاه خارج می‌‌‌‌‌شود.
  6. در نهایت با خنک شدن سلفون تولید شده به کمک آب، لایه‌های سلفون آماده رول شدن خواهند شد.

به این ترتیب با تنظیم قالب دستگاه؛ اندازه و ضخامت لایه‌های سلفون تعیین شده و این نوع نایلون تولید می‌‌‌‌‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا

جهت دریافت لیست قیمت محصولات پلاستیک‌ ماشین‌ الوان، شماره همراه خود را وارد نمایید. در نظر داشته باشید ثبت سفارش تنها بصورت عمده امکان پذیر است.